3/10/2024

Strategia marki – czym jest, do czego jest potrzebna, i jak ją stworzyć?

Bezpłatnie zdiagnozuj swój marketing

… i otrzymuj od nas wskazówki, które poprowadzą cię w marketingowym lesie

Wypełnij ankietę
Autor postu
Daniel Smoleń
3.10.2024

Co to jest strategia marki?

Po krótce, strategia marki to zestaw reguł mówiących o tym, jak marka ma być postrzegana przed odbiorców oraz jak pozycjonuje się względem konkurencji.

Zbudowanie profesjonalnej, spisanej strategii marki ma największy wpływ na kształtowanie wizerunku marki, w kolejnych materiałach graficznych, filmowych i wszelkich innych punktach styku z Twoim klientem.

Strategia marki to fundament, na którym będzie można zbudować identyfikację wizualną, a później lejek marketingowy, czyli system reklam i content’u, który przyciąga klientów.

Dlaczego strategia marki jest ważna?

Stworzenie strategii marki to jak wylanie fundamentu pod wszystkie przyszłe działania związane z marką. To właśnie określenie jak marka ma być odbierana wpływa na twój sposób komunikacji, wygląd materiałów, nagłówki, ton głosu marki czy nawet kulturę organizacyjną.

Powyższa grafika pokazuje jak budować marketing. Po kolei:

  1. Strategia marki
  2. Komunikacja wizualna / identyfikacja wizualna
  3. Lejek marketingowy – czyli system reklam i content’u, który zamienia obce osoby, w klientów gotowych ci zaufać.

Strategia marki to fundament skutecznego marketingu i sprzedaży.

Mieliśmy okazję promować dziesiątki firm, a co miesiąc obsługujemy setki tysięcy złotych budżetu w kanałach reklamowych i wiemy, że to naprawdę ma sens.

No, bo….

skąd masz wiedzieć jakie kolory wybrać w identyfikacji wizualnej, lub do jakich emocji Twoja marka powinna się odwoływać, jeśli nie wiesz jak chcesz być postrzegany? Więcej o tym jak strategicznie budować swój marketing niezależnie od trendów pisaliśmy w tym artykule.

Długoterminowe korzyści płynące ze zbudowania strategii marki pozwalają na:

  • ucieczkę od walki ceną, bo masz inne argumenty,
  • wyróżnienie na tle konkurencji, przez co klienci cię zapamiętają,
  • mocniejszą tożsamość marki, z którą można sympatyzować,
  • wzrost świadomości marki, ponieważ twoja firma jest spójna we wszystkich punktach styku,
  • wzrost lojalności klientów, bo zaczynasz budować społeczność klientów, którzy wyznają podobne wartości,
  • przewagę konkurencyjną, bo w dłuższym terminie budujesz silniejszą firmę z lepszymi pracownikami i klientami,
  • wyższą marżę, na którą w końcu możesz sobie pozwolić.

Jak zbudować strategię marki?

klawiatura z żółtą żarówką

Budowanie strategii marki w naszej agencji rozkładamy na 5 etapów, a po każdym z nich następuje rewizja z klientem.

Proces budowania strategii marki składa się z dwóch tak samo ważnych faz:

  1. Faza Discovery – zbieranie danych i pozyskiwanie wglądu w naszą grupę odbiorczą, zdekodowanie pozycji i wizerunku konkurentów, czy określenie obecnej pozycji własnej marki.
  2. Strategia marki – określenie kim marka ma być dla odbiorców i jak się z nimi komunikować, by osiągnąć zamierzone cele

Faza discovery – budujemy strategię marki

Żeby wiedzieć jaka marka ma być dla swoich odbiorców, powinniśmy oprzeć się na jak największej ilości obiektywnych danych, które dadzą nam zrozumienie czym kierują się nasi klienci w procesie zakupowym.

W tym celu, w zależności od potrzeb i budżetu dobiera się narzędzia, które mogą dostarczyć nam kluczowych wglądów w naszą grupę odbiorczą. Takie kluczowe wnioski (Key Insights) to podstawa do stworzenia skutecznej strategii, a więc też identyfikacji wizualnej.

W celu pozyskania wiedzy na temat grupy odbiorczej mamy wachlarz możliwości, np:

Metody ilościowe:

  • ankiety online do obecnych klientów lub potencjalnej grupy odbiorczej
  • analiza komentarzy, postów i innych aktywności w internecie naszej grupy odbiorczej
  • Narzędzia analityczne takie jak Google Analytics, Hotjar, SEMrush, Answer The Public, Senuto.

Metody jakościowe:

  • wywiady z grupą odbiorczą
  • wywiady z właścicielami i pracownikami

Faza budowania Strategii marki

pomysły

Na podstawie danych z powyższych działań wyciągamy kluczowe wnioski. To na nich opieramy strategię marki. To na podstawie wniosków na temat potrzeb naszej grupy odbiorczej powinniśmy podejmować kluczowe decyzje. Dla przykładu:

  • jaką nazwę firmy czy produktu przyjąć,
  • ułożenie względem siebie marki głównej, submarek czy marki osobistej

i to tutaj określamy:

  • Obietnicę marki
  • Key Message
  • Archetyp marki
  • Pozycjonowanie na tle konkurencji
  • Misję, Wizję, Wartości
  • Ton głosu marki
  • USP (Unique Selling Proposition) – jaka jest unikalna wartość sprzedaży
  • ESP (Emotional Selling Proposition) – co marka zrobi dla klienta na poziomie emocjonalnym

Strategia marki buduje tożsamość twojej firmy i pozwala na zbudowanie mocnego wizerunku, który jest JAKIŚ, a nie byle jaki. A to wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji i w dłuższym terminie pozwala na zbudowanie lepszej firmy, która ma inne argumenty niż tylko walka ceną.

Co po strategii marki?

Zbudowanie strategii komunikacji marki jest tak ważne jak fundament, ale ciężko żyć w domu, w którym nie ma ścian i dachu.

Po wykonaniu strategii marki przechodzimy do wizualnej części, czyli zbudowania identyfikacji wizualnej firmy. Wszelkie informacje o tym, czym jest identyfikacja wizualna, jak wygląda proces jej powstawania i na co warto uważać, zawarliśmy w artykule: Identyfikacja Wizualna – kompletny przewodnik

A gdy mamy zbudowany wizerunek kompleksowo od strategii, aż do identyfikacji wizualnej, możemy przejść do budowania lejka marketingowego, który składa się z całej twojej marketingowej infrastruktury, czyli reklam i content’u. O tym jak ułożyć swój lejek marketingowy pisaliśmy w artykule: Lejek marketingowy, czyli sposób na poukładanie Twojego marketingu 🚀

Dokument strategii marki

My, gdy tworzymy identyfikację wizualną, to zawsze jest to połączone ze stworzeniem strategii marki i ujmujemy to w jedną usługę o nazwie: Strategia marki i komunikacja wizualna. Oczywiście zakres prac, a więc wyceny jest zależny od złożoności projektu i kwoty będą inne dla dużej firmy, a inne w przypadku mniejszej firmy czy przedsięwzięcia.

Wszystkie aspektu strategii marki należy spisać w dokumencie, najlepiej online, by dokument był żywy.

Jako, że jesteśmy kompleksową agencją Brandingu i Marketingu, to w naszej pracy łączymy aspekty strategiczne, wizualne i marketingowe. Gdy to my pracujemy nad strategią marki i identyfikacją wizualną, to dodajemy skrót strategii marki do księgi identyfikacji wizualnej, co czyni ją, de facto, księgą tożsamości marki.

Oto przykłady stworzonych przez nas ksiąg identyfikacji wizualnych, czy inaczej ksiąg tożsamości marki:

Mudme – producent stylowych kaloszy

Komsta – producent okien i drzwi

Podsumowanie

Mam nadzieję, że udało nam się pokazać jak ważna jest strategia marki. Z naszego doświadczenia, mocna odpowiedź na to dlaczego istnieje firma, daje ogromne pole do rozwoju. A w dłuższym terminie pozwala na przegonienie konkurencji, która o tym zapomniała.

Jeśli chcesz zająć się stworzeniem Strategii marki i Identyfikacji wizualnej to zachęcamy do wypełnienia krótkiego brief’u, a my odezwiemy się w ciągu 24 godzin.

Wypełniam brief o Brandingu

Do zobaczenie i do napisania!