Spis treści:
- Co to jest identyfikacja wizualna?
- Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?
- Ile kosztuje identyfikacja wizualna?
- Komu zlecić stworzenie identyfikacji wizualnej?
- Jakie materiały wybrać w ramach identyfikacji wizualnej?
- Ile trwa i jak wygląda proces tworzenia identyfikacji wizualnej?
- Negocjacje – czy można?
- Co jeszcze warto wiedzieć?
- Przykłady identyfikacji wizualnych
Identyfikacja wizualna – co to jest i co wchodzi w jej skład
Identyfikacja wizualna jest wizualną częścią strategii komunikacji marki – tym samym jest jak dobrze skrojony garnitur. Pełni funkcję reprezentacji pozycji, wartości i statusu marki, zupełnie jak w przypadku ubioru człowieka. Identyfikacja wizualna ma na celu wywołać określone wrażenie na odbiorcy. Dlatego wzory, kolory i wygląd materiałów graficznych powinny być skrupulatnie przemyślane, tak by przemawiały do przekonań odbiorców.




O identyfikacji wizualnej można myśleć jako o zestawie zasad, którymi powinna kierować się marka w swojej komunikacji z klientami i wewnątrz firmy. Najczęstszymi elementami określonymi jej w ramach są:
- logo,
- wzory,
- kolory,
- typografia,
- ułożenie elementów względem siebie,
- materiały drukowane, takie jak: papier firmowy, wizytówka, teczka, ulotka,
- wzory grafik służących do promocji w internecie, np. posty do social media.

Identyfikacja wizualna nigdy nie powinna być tworzona w oderwaniu od strategii komunikacji marki – musi być jej przedłużeniem i wizualnym wyrażeniem. Gdy znamy potrzeby i przekonania swoich klientów, możemy na nie odpowiedzieć budując pożądane wrażenie, określone np. poprzez misję firmy, ton głosu marki czy slogan. Więcej o tym jak stworzyć strategię komunikacji pisaliśmy w artykule: Jak stworzyć wizerunek marki, który zachwyca. Tworzymy misję, slogan i język komunikacji.
Jakie korzyści płyną ze stworzenia identyfikacji wizualnej? Dlaczego jest ważna?
- Buduje pierwsze wrażenie
Jak pokazują badania, człowiekowi wystarczą sekundy, by wydać opinię o firmie czy produkcie. Zestawmy to z faktem, że człowiek lubi także potwierdzać swoje hipotezy – i już wiemy, jak istotny jest to aspekt.
- Pozycjonuje względem konkurencji
Dobrze skrojona identyfikacja wizualna potrafi pokazać mocne strony firmy. Jeśli wiemy jakie potrzeby ma grupa odbiorcza, to możemy je odpowiednio zaadresować i przekonać tym samym klientów, że twoja firma posiada atuty, których nie ma konkurencja.
- Potwierdza profesjonalizm firmy
Dobre i spójne materiały pokazują twoje podejście do biznesu i klienta. Psychologiczny ,,efekt Aureoli” mówi o tym, że na podstawie jednej cechy człowieka automatycznie przypisujemy mu inne. Czyli jeśli np. ktoś jest życzliwy, to z założenia myślimy, że jest również inteligentny. A więc atrakcyjnie wizualna identyfikacja pozwala myśleć pozytywnie o całym twoim biznesie.
- Pozwala budować siłę marki
Jeśli klienci wierzą w Twoje wartości, umiesz pokazać swoje atuty i dobrze pozycjonujesz się względem konkurencji, to nie musisz tak mocno walczyć ceną. Silny wizerunek pozwala na wyższe marże. Pomyśl o Apple – klienci nie kupują jedynie telefonu czy komputera; kupują styl życia. Więcej o znaczeniu budowania siły marki pisaliśmy w artykule – Jak budować siłę marki? 10 sposobów na zwiększenie siły marki.
Ile kosztuje identyfikacja wizualna, ile budżetu przeznaczyć na logo i identyfikację wizualną?
W skrócie, nie ma jednej stawki za stworzenie identyfikacji wizualnej, którą moglibyśmy tu podać. Ale spokojnie, nie zostawimy tak tego. Zdecydowanie więcej o kosztach związanych z identyfikacją wizualną i o tym, co na nią wpływa, pisaliśmy w artykule: Ile kosztuje identyfikacja wizualna?
Skracając do minimum powyższy artykuł: Koszt identyfikacji wizualnej zależy od jakości wykonawcy, stopnia rozbudowania projektu oraz wielkości Twojej firmy.

Za stworzenie identyfikacji z prostą księgą tożsamości:
- około 1000 – 2000 zł weźmie mało doświadczony freelancer,
- od 3000 – 10 000 zł weźmie doświadczony freelancer, który traktuje freelancing jako swój główny dochód,
- min. 5,000 zł weźmie mała agencja reklamowa z niewielkim doświadczeniem,
- min. 10,000 zł weźmie agencja z dobrym portfolio, współpracująca z małymi i średnimi podmiotami,
- co najmniej 25,000 zł (bez górnego limitu) weźmie agencja współpracująca z dużymi klientami.
Jak widzisz, widełki cenowe są szerokie. A więc nasuwa się pytanie ,,Komu to zlecić?”
Komu zlecić stworzenie identyfikacji wizualnej?
Kogo zatrudnić do stworzenia identyfikacji wizualnej? Jak znaleźć odpowiednią agencję czy freelancera do stworzenia logo i identyfikacji wizualnej? Odpowiedź nie jest prosta.
Im większa firma, tym relatywnie większe ryzyko zatrudnienia mniej profesjonalnego freelancera czy agencji reklamowej. Z drugiej strony, właściciel osiedlowego warzywniaka nie powinien inwestować dziesiątek tysięcy w nową identyfikację.
Pomożemy Ci. Mamy dla Ciebie quiz, który pozwoli Ci wybrać firmę do realizacji identyfikacji wizualnej. Wystarczą 2 minuty. Oceń w skali od 1-10 każde z poniższych stwierdzeń, gdzie:
1 oznacza zdecydowanie nie, a 10 oznacza zdecydowanie tak.
- Silny wizerunek marki ma duże znaczenie w mojej branży. Oceń w skali od 1-10.
- Nowa identyfikacja pomoże osiągnąć ważne dla mojej firmy cele biznesowe w najbliższych latach. Oceń w skali od 1-10.
- Wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej będzie kosztowne. (np. duży serwis internetowy, oklejenie floty samochodów, szyldy, banery itp). Oceń w skali od 1-10, gdzie 1 pkt to około 1000 zł, a 10 pkt to 100 tys zł lub więcej.
- Źle skrojona identyfikacja wizualna może narazić moją firmę na wysokie koszty wizerunkowe i majątkowe. Oceń w skali od 1-10.
Dodaj wynik do siebie.
Wynik od 4 do 15 – Identyfikacja wizualna dla małej firmy
W przypadku małej firmy być może wystarczy współpraca z freelancerem czy początkującą agencją reklamową – w tym przypadku należy się przygotować na inwestycje w granicach 3000 – 10,000 zł.
Wynik od 16 do 30 – Identyfikacja dla średniej firmy
Być może Twoja firma robi milionowe obroty rocznie i zatrudnia kilkudziesięciu pracowników, a być może aspekt wizerunkowy jest szczególnie istotny w Twojej branży. W tym przypadku warto zainwestować w profesjonalną identyfikację wizualną i przygotować się na koszt minimalny 10,000 zł za podstawową identyfikację wizualną.
Wynik od 31 do 40 – Identyfikacja dla dużej firmy
W przypadku dużej firmy lub z takiej branży, gdzie wizerunek ma ogromne znaczenie, błędy w identyfikacji mogą przynieść bardzo duże straty. Należy przeanalizować wszelkie pola eksploatacji identyfikacji wizualnej i jej wpływu na długoterminowe cele biznesowe. To wymaga zazwyczaj stworzenia większej ilości konceptów i projektów, a przede wszystkim pracy większej ilości specjalistów. Konsekwencje źle skrojonej identyfikacji wizualnej dla dużej firmy mogą być ogromne. W tym przypadku nie ma miejsca na półśrodki, więc należy przygotować się na koszt między 25 000 zł a 100 000 zł (choć tak naprawdę górnego limitu nie ma). Cena uzgadniana jest indywidualnie na podstawie wymagań projektu.
Jakie materiały wybrać w ramach stworzenia identyfikacji wizualnej?
Istnieją pewne podstawowe materiały, które są zazwyczaj projektowane w ramach identyfikacji wizualnej. Taka podstawa stanowi dobre pole, by pokazać key visual, czyli przewodni motyw, który w różnych wariantach wykorzystuje się na wszelkich materiałach promocyjnych. W przypadku naszej agencji projektujemy standardowo:
- logo,
- kolorystyka i typografia,
- akcydensy (wizytówka, papier firmowy, teczka),
- przykłady grafiki do social media (Facebook, Instagram),
- Zdjęcie profilowe do social media oraz tło do Facebooka.
Zakres projektowanych materiałów w ramach identyfikacji wizualnej różni się w zależności od wymagań danego biznesu. W naszej agencji dajemy do wyboru jeden dodatkowy materiał w przypadku podstawowego pakietu identyfikacji wizualnej. Oprócz wyżej wymienionych można dobrać:
- dwustronną ulotkę lub podziękowanie za zakupy,
- voucher,
- nakładkę do instagramowych stories,
- szablon prezentacji Power Point,
- stopka e-mail,
- inny materiał wymagający podobnego nakładu pracy.
Taka podstawa pozwala już na jasne określenie, jak ma wyglądać identyfikacja wizualna. Tym samym wyznacza ramy wizualne, w jakich mają powstawać kolejne materiały. A więc kolejne materiały mogą powstawać efektywnie i spójnie z nakreśloną identyfikacją.
Materiały dodatkowe:
Zdarza się nam projektować dodatkowe materiały, które pokazujemy na etapie prezentacji identyfikacji wizualnej. Mogą być to np.:
- szablon graficzny wiadomości e-mail,
- folder reklamowy, wielostronna ulotka, menu,
- plakat,
- fragment strony internetowej,
- opakowania, torby, etykiety,
- gadżety reklamowe (czapki, kubki, naklejki, ubrania, itp.)
Przechodząc do odpowiedzi na pytanie: jakie materiały wybrać w ramach stworzenia identyfikacji wizualnej?
Według nas podstawowy pakiet obejmujący logo, akcydensy (papier firmowy, wizytówka, teczka), grafikę do social mediów, zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle na Facebooka oraz jeden dodatkowy materiał to optymalne zestawienie. Umiejętnie przedstawi key visual i stanowić będzie dobrą podstawę do sedna całego zlecenia. Ostatecznie w projektowaniu identyfikacji wizualnej najważniejsze jest przedstawienie pomysłu i ram identyfikacji wizualnej.
Gdy zgadzamy się już co do pomysłu przedstawionego za pomocą wzorów, kolorów czy typografii to możemy przejść do tworzenia kolejnych materiałów, co jest znacznie bardziej efektywne. Są oczywiście wyjątki, takie jak specyficzne branże czy większe firmy, które wymagają prezentacji znacznie większej ilości materiałów lub materiałów niestandardowych. Należy jednak pamiętać, że dodając kolejne materiały proces zdecydowanie się komplikuje. Wciąż pracujemy na otwartym organizmie gdzie ramy identyfikacji przesuwają się raz w lewo, raz w prawo. A to oznacza wiele godzin więcej poświęconych na każdy materiał, niż gdyby te ramy były ustalone – a to kosztuje. Dlatego:
Zlecając identyfikację wizualną wybierz tylko te materiały, których niezbędnie potrzebujesz, aby zrozumieć ramy identyfikacji wizualnej
Dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze na tworzeniu kolejnych materiałów, ponieważ projektanci tworzący np. stronę internetową będą mieli ramy identyfikacji wizualnej, na których będą mogli pracować.
Ile trwa stworzenie identyfikacji wizualnej? Jak wygląda proces?
Profesjonalna identyfikacja wizualna wymaga czasu. Jeśli chcesz zrobić to dobrze, to trzeba uzbroić się w kilkutygodniową cierpliwość. Napisaliśmy rozbudowany artykuł na temat procesu powstawania identyfikacji w naszej agencji: jak powstaje identyfikacja wizualna?
Po pierwsze, tworzenie identyfikacji wizualnej firmy składa się z kilku etapów takich jak research, budowanie strategii, szkice, tworzenie logotypu, praca nad key visual oraz wizualizacje czy zbudowanie księgi tożsamości. Każdy z nich wymaga czasu na przemyślenie oraz przetestowanie różnych dróg. Następnie każdy etap wymaga rewizji z klientem, który również potrzebuje czasu na decyzję. Następnie wprowadzane są wymagane poprawki.
Tak wygląda proces w agencji Fallow Deer. Pamiętaj, że wyznaczone ramy czasowe są szacunkowe i będą zależały od stopnia rozbudowania projektu.
- Research (około 7 dni roboczych) – zbieranie i analizowanie danych z narzędzi i badań. Podstawą działań jest również ustalenie wyraźnego celu biznesowego, w którym ma pomóc nowa identyfikacja wizualna. Zależnie od wymagań projektu przeprowadzamy pogłębione wywiady z właścicielami i pracownikami, analizujemy dane z Google Analytics, narzędzi SEO, platform reklamowych, analizujemy feedback od klientów czy przeprowadzamy ankiety. Wykonujemy również analizę konkurencji. Na tym etapie pozyskujemy i analizujemy dane, które stanowią podstawę do decyzji strategicznych.
- Strategia komunikacji (około 7 dni roboczych) – wnioski z pierwszego etapu, czyli ,,key insights” stanowią podstawę do stworzenia misji firmy, tonu głosu marki, sloganów, określenia mocnych stron i wypracowania przekazu opartego na korzyściach ważnych dla odbiorców. Wynikiem zbudowanej strategii jest spójny przekaz, który pozwala pozycjonować się na rynku względem konkurentów. Przekaz taki ma za zadanie zbudować odpowiedni obraz firmy w oczach klientów i wyznacza kierunek dla wszelkich decyzji związanych z komunikacją marketingową. Na tym etapie tworzymy również moodboard – jest to zbiór wszelkich wizualnych inspiracji z rynku polskiego i zagranicznego. Taka tablica inspiracji tworzy podstawę do rozmów o kierunku, w którym pójdzie design. Po ustaleniu kierunku z klientem, przechodzimy do tworzenia własnych koncepcji.
- Logotyp (około 7 dni roboczych) – szkicujemy, eksplorując wszelkie możliwe kierunki. Wybrane koncepty realizujemy w programach graficznych i przedstawiamy klientom najlepsze z nich za pomocą wizualizacji. Po ewentualnych poprawkach i akceptacji przechodzimy do kolejnego etapu.
- Identyfikacja wizualna (około 10 dni roboczych)– pracujemy nad konceptem key visual (motywu przewodniego). Określamy wzory, kolory, typografię, ikonografię. Tworzymy prezentację za pomocą wizualizacji na wybranych materiałach. Po akceptacji i poprawkach pozostaje praca nad eksportem plików gotowych do druku i na poszczególne media.
- Księga tożsamości i przekazanie plików (około 5 dni roboczych) – całość naszej pracy przedstawiamy w Księdze Tożsamości, czyli dokumencie stanowiącym fundament do tworzenia kolejnych materiałów wizualnych. Księga tożsamości dba o spójność wizerunki marki.
Czy można negocjować cenę identyfikacji wizualnej?
Pamiętaj, że identyfikacja wizualna to czas, który muszą poświęcić specjaliści, by była na odpowiednim poziomie. Jeśli zapłacisz mniej, to czy zespół powinien pracować krócej nad twoją identyfikacją? To wpłynęłoby na jakość zlecenia, a tego nie chcesz.
Natomiast istnieje pewne pole do negocjacji w innych kwestiach. Jeśli nie potrzebujesz jakiegoś materiału, zapytaj czy można zamienić go na inny. Jeśli materiał jest podobny, to agencja nie powinna mieć nic przeciwko podmianie.
O czym jeszcze warto wiedzieć zamawiając identyfikację wizualną?
Rundy poprawek
Już na etapie oferty powinieneś wiedzieć, ile rund poprawek do każdego etapu i materiału Ci przysługuje i co się stanie jeśli potrzebujesz więcej zmian.
Przekazanie autorskich praw majątkowych
Dowiedz się czy na pewno agencja przekaże Ci autorskie prawa majątkowe i czy jest to dodatkowy koszt. Dzięki temu, będziesz mógł rozszerzać i zmieniać identyfikację wizualną oraz współpracować w przyszłości z innymi specjalistami nad swoją identyfikacją. Wiele agencji (według badania STGU.PL aż 50% agencji) dolicza za to dodatkową stawkę. Osobiście uważam, że nie powinno być to dodatkowo wyceniane, dlatego my nie doliczamy żadnych dodatkowych kosztów związanych z przekazaniem praw.
Przekazanie plików otwartych
Przekazanie otwartych, edytowalnych plików związane jest ze średnio o 50% większą stawką dla danego materiału. Dlatego zastanów się, czy na pewno potrzebujesz danego materiału w edytowalnej formie. W naszej agencji przekazujemy w cenie otwarte pliki logo oraz wzorów identyfikacji wizualnej, natomiast przekazanie otwartych plików wizytówek, papieru firmowego, folderu reklamowego, ulotki itd., wiąże się z dodatkową opłatą 30% podstawowej stawki.
Umowa
Warto podpisać umowę, by mieć na papierze informacje, że wszelkie wzory, ikony czy wizualizacje są własnością majątkową agencji, która przekazuje do nich prawa. Nie chcesz być posądzony o plagiat.
Czym różni się księga znaku od księgi tożsamości?
Księga znaku jest zbiorem zasad związanych z zastosowaniem wyłącznie logotypu. Księga tożsamości jest zdecydowanie bardziej rozbudowanym dokumentem, który zawiera w sobie księgę znaku oraz ramy zastosowania identyfikacji wizualnej. Upewnij się, co oferuje agencja w swojej ofercie.
Oto wybrane przykłady księgi tożsamości, które zrealizowaliśmy dla klientów:
Komsta – Producent stolarki otworowej
Muskatos – Szlachetna moda dla małych mężczyzn
Dobre Liski – Sklep dla dzieci i mam
Stara Wieś – Resort & SPA
Przykłady identyfikacji wizualnych
Kamienice Kościuszki Inwestycja budowlana
Zdecydowanie więcej naszych prac możesz zobaczyć tutaj: realizacje.
Chcesz przejść na wyższy poziom brandingu lub marketingu? Zachęcamy do kontaktu.