3/10/2024

Proces tworzenia identyfikacji wizualnej – ile trwa i z czego się składa?

Bezpłatnie zdiagnozuj swój marketing

… i otrzymuj od nas wskazówki, które poprowadzą cię w marketingowym lesie

Wypełnij ankietę
Autor postu
Daniel Smoleń
3.10.2024

W skrócie, proces powstawania identyfikacji wizualnej wymaga kilku tygodni pracy, podzielonej na poszczególne etapy. Czytając dalej dowiesz się jak powstaje identyfikacja wizualna w agencji brandingu i marketingu Fallow Deer.

Profesjonalna identyfikacja wizualna zawsze budowana jest na pewnej podstawie strategicznej. Im bardziej przyłożymy się do strategii marki, tym lepsza powstanie identyfikacja wizualna.

Od głębokości analizy danych i czasu poświęconego na strategię zależy również cena identyfikacji wizualnej o czym piszemy w artykule ile kosztuje identyfikacja wizualna.

Co to jest identyfikacja wizualna i z czego się składa?

Identyfikacja wizualna określa ramy wizualne dla wszelkich graficznych materiałów firmowych. Na identyfikacje wizualną składają się przede wszystkim: logo, wzory, kolory, typografia czy ułożenie poszczególnych elementów względem siebie. Identyfikacja wizualna stanowi ważną część całości komunikacji marki.

Elementy identyfikacji Komsta

Zdecydowanie więcej o identyfikacji wizualnej i o tym z czego się składa, ile kosztuje, jak ją zamówić, na co uważać, piszemy w artykule Identyfikacja wizualna – kompleksowy przewodnik

Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?

Niezależnie czy tworzysz nową markę, czy rozwijasz swój biznes od lat – strategia komunikacji i identyfikacja wizualna to swoisty fundament, który jest podstawą do budowania siły marki. Wyznacza ramy dla kolejnych ruchów marketingowych, wszelkich grafik, materiałów reklamowych czy projektu strony internetowej.

Zalety zbudowania identyfikacji wizualnej:

  • budowanie silnego, pozytywnego wrażenia, które stanowi ważną część relacji biznesowych,
  • szybsze i tańsze tworzenie kolejnych materiałów,
  • jasny przekaz czym jest firma i jakie wartości wyznaje zarówno dla klientów, jak i wszystkich ludzi tworzących firmę,
  • pozycjonowanie się na tle konkurencji.
identyfikacja Amko

Czym jest strategia marki?

Strategia marki to fundament, na którym będzie można zbudować identyfikację wizualną.

Po krótce, strategia marki to koncept mówiący o tym, jak marka ma być postrzegana przed odbiorców oraz jak pozycjonuje się względem konkurencji.

Żeby wiedzieć jaka marka ma być dla swoich odbiorców powinniśmy oprzeć się na jak największej ilości obiektywnych danych. W tym celu, w zależności od potrzeb i budżetu dobiera się narzędzia, które mogą dostarczyć nam kluczowych wglądów w naszą grupę odbiorczą. Takie kluczowe wnioski (Key Insights) to podstawa do stworzenia skutecznej strategii, a więc też identyfikacji wizualnej.

W celu pozyskania wiedzy na temat grupy odbiorczej mamy wachlarz możliwości, np:

Metody ilościowe:

  • ankiety online do obecnych klientów lub potencjalnej grupy odbiorczej
  • analiza komentarzy, postów i innych aktywności w internecie naszej grupy odbiorczej
  • Narzędzia analityczne takie jak Google Analytics, Hotjar, SEMrush, Answer The Public, Senuto.

Metody jakościowe:

  • wywiady z grupą odbiorczą
  • wywiady z właścicielami i pracownikami

Na podstawie danych z powyższych działań wyciągamy kluczowe wnioski. To na nich opieramy strategię i to tutaj określamy:

  • Obietnicę marki
  • Key Message
  • Archetyp marki
  • Pozycjonowanie na tle konkurencji
  • Misję, Wizję, Wartości
  • Ton głosu marki
  • USP (Unique Selling Proposition) – jaka jest unikalna wartość sprzedaży
  • ESP (Emotional Selling Proposition) – co marka zrobi dla klienta na poziomie emocjonalnym

Strategia marki buduje tożsamość twojej firmy i pozwala na zbudowanie mocnego wizerunku, który jest JAKIŚ, a nie byle jaki. A to wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji.

Jeśli strategia komunikacji jest wykonana solidnie, to określenie ram identyfikacji wizualnej pozwala dbać marce o spójność przekazu we wszelkich punktach styku z klientem.

Ile trwa proces tworzenia identyfikacji wizualnej?

Stworzenie identyfikacji wizualnej zazwyczaj udaje nam się zamykać w 8-10 tygodni i składa się z 5 etapów, a po każdym z nich następuje rewizja z klientem i ewentualne poprawki.

  1. Faza Discovery (około 10 dni roboczych do miesiąca) – Podstawą działań jest ustalenie wyraźnego celu biznesowego, w którym ma pomóc nowa identyfikacja wizualna. Stawiamy hipotezy i dobieramy metody badawcze, które pozwolą nam je sprawdzić. Zależnie od wymagań projektu przeprowadzamy pogłębione wywiady z właścicielami i pracownikami, analizujemy dane z Google Analytics, narzędzi SEO, platform reklamowych, analizujemy feedback od klientów czy przeprowadzamy ankiety. Wykonujemy również dogłębną analizę konkurencji. Na tym etapie pozyskujemy i analizujemy dane, które stanowią podstawę do decyzji strategicznych.
  2. Strategia komunikacji (około 10 dni roboczych) – wnioski z pierwszego etapu, czyli ,,key insights” stanowią podstawę do stworzenia obietnicy marki, misji firmy, tonu głosu marki, archetypu marki, sloganu firmowego, określenia mocnych stron i wypracowania przekazu opartego na korzyściach ważnych dla odbiorców. Wynikiem zbudowanej strategii jest spójny przekaz, który pozwala pozycjonować się na rynku względem konkurentów. Przekaz taki ma za zadanie zbudować odpowiedni obraz firmy w oczach klientów i wyznacza kierunek dla wszelkich decyzji związanych z komunikacją marketingową. Po akceptacji strategii przez klienta tworzymy również moodboard, czyli tablicę inspiracji – jest to zbiór wszelkich wizualnych inspiracji z rynku polskiego i zagranicznego. Taka tablica inspiracji tworzy podstawę do rozmów o kierunku, w którym pójdzie design. Po ustaleniu kierunku z klientem, przechodzimy do tworzenia własnych koncepcji.
  3. Logotyp (około 10 dni roboczych) – szkicujemy, eksplorując wszelkie możliwe kierunki. Wybrane koncepty realizujemy w programach graficznych i przedstawiamy klientom najlepsze z nich za pomocą wizualizacji. Po ewentualnych poprawkach i akceptacji przechodzimy do kolejnego etapu.
  4. Identyfikacja wizualna (około 10 dni roboczych) – pracujemy nad konceptem key visual (motywu przewodniego). Określamy wzory, kolory, typografię, ikonografię. Tworzymy prezentację za pomocą wizualizacji na wybranych materiałach. Po akceptacji i poprawkach pozostaje praca nad eksportem plików gotowych do druku i na poszczególne media.
  5. Księga tożsamości marki i przekazanie plików (około 7 dni roboczych) – całość naszej pracy przedstawiamy w Księdze Tożsamości, czyli dokumencie stanowiącym fundament do tworzenia kolejnych materiałów wizualnych. Księga tożsamości dba o spójność wizerunki marki.

Jak powstaje identyfikacja wizualna w Fallow Deer? – wyjaśniamy etapy tworzenia

1. Faza Discovery

Podstawą dobrej strategii komunikacji jest jak najdokładniejsze określenie grupy odbiorczej i jej potrzeb oraz zbadanie konkurencji.

Bez zrozumienia kim jest odbiorca, czego potrzebuje i jakim językiem do niego przemawiać, tworzenie identyfikacji wizualnej jest tylko sztuką dla sztuki. Jeśli nie wiemy czym kieruje się klient, to skąd mamy wiedzieć jakie wrażenie ma w nim wzbudzać identyfikacja wizualna. Decyzje projektowe muszą być oparte na danych.

Wszystko zaczyna się od rozmowy z właścicielem biznesu. Przeprowadzamy wywiad, analizujemy dane w dostępnych narzędziach i tworzymy hipotezy, które będziemy sprawdzać.

Kupując dany produkt lub usługę zawsze zaspokajamy jakąś potrzebę. Jako marka musimy zakomunikować, że to właśnie dzięki naszemu produktowi klient osiągnie satysfakcję. Sęk w tym, żeby zdiagnozować najgłębszą potrzebę odbiorcy, którą spełnia kupując nasz produkt.

Czasami określenie potrzeb jest łatwiejsze, szczególnie gdy mamy jednorodną grupę odbiorczą lub firma jest na tyle mała, że właściciel dokładnie wie czego potrzebują klienci.

Czasami jednak, zrozumienie czym kierują się odbiorcy wymaga przeprowadzenia badania np. w postaci ankiety czy ustrukturyzowanych wywiadów z przedstawicielami grupy odbiorczej.

Możemy też analizować komentarze na temat firmy i jej konkurencji w internecie lub przeprowadzać wywiady z klientami lub reprezentantami grupy odbiorczej. Proces ten ma za zadanie doprowadzić nas do kluczowego wniosku (z ang. „Key insight”), który będzie stanowił fundament do stworzenia przekazu marki.

Key Insights, czyli jak pozyskać wgląd w naszą grupę odbiorczą

Żeby pozyskać informację na temat odbiorców używamy:

  • informacji od właściciela biznesu,
  • analizy wzmianek na temat firmy w internecie (komentarze, opinie, wpisy)
  • narzędzi analitycznych (np. Google Analytics, Google Search Console, Statystyki Facebook’a, mapy cieplne kliknięć na stronie internetowej)
  • analizy konkurencji
  • przy wymagających projektach przeprowadzamy ankiety i/lub przeprowadzamy wywiady z obecnymi lub potencjalnymi klientami

Dane dostarczają nam informacji na temat odbiorców i ich preferencji. Jeśli uda nam się zdiagnozować najgłębszą potrzebę, którą klient realizuje wybierając nasz produkt/usługę, to wiemy jak marka ma na to odpowiedzieć. W praktyce oznacza to, że wiemy czego użyć w nagłówkach i tekstach, czy jakie barwy powinno mieć logo.

Pozycjonowanie na tle konkurencji

Oprócz zrozumienia naszej grupy odbiorczej musimy wiedzieć jak postrzegana jest konkurencja, ponieważ naszym zadaniem jest się od niej odróżnić. Dążymy do zrozumienia pozycjonowania marek konkurencyjnych oraz opisania stanu zastanego pozycjonowania marki własnej.

W praktyce oznacza to, że chcemy zrozumieć jak dla naszej grupy odbiorczej jawią się marki konkurencyjne, a jak nasza. W tym celu opisujemy jaki przekaz wynika z nazwy, logo, identyfikacji wizualnej czy komunikacji w serwisie internetowym i social media dla marek konkurencyjnych i marki klienta. To pozwala nam zmapować konkurencje na określonych wymiarach.

Tak jak poniżej:

wykres przedstawiający nowe pozycjonowanie marki

Dzięki mapie percepcji firm, możemy zobrazować obecne pozycjonowanie marki i określić miejsce docelowe, do którego będzie prowadzić nas strategia komunikacji marki.

Takich map tworzymy zazwyczaj kilka lub nawet kilkanaście. Składają się z rożnych wymiarów, istotnych dla naszej grupy odbiorczej.

Gotowa strategia komunikacji marki

Na podstawie danych z powyższych działań wyciągamy kluczowe wnioski. To na nich opieramy strategię i to tutaj określamy:

  • Obietnicę marki – czyli odpowiedź na to jak marka zaspokoi potrzeby odbiorców.
  • Key Message – czyli główny przekaz marki
  • Archetyp marki – czyli to w jaki sposób odbiorcy będą kategoryzować nasz charakter
  • Pozycjonowanie na tle konkurencji
  • Misję, Wizję, Wartości
  • Ton głosu marki
  • USP (Unique Selling Proposition) – jaka jest unikalna wartość sprzedaży
  • ESP (Emotional Selling Proposition) – co marka zrobi dla klienta na poziomie emocjonalnym

Klient musi czuć, że mówimy jego językiem, doskonale rozumiemy, czego potrzebuje oraz wiemy, jak to pragnienie zaspokoić.

To oczywiście bardzo skrócony opis naszego procesu myślowego. Jeśli chcesz wiedzieć, jak podchodzimy do etapu strategii w usłudze tworzenia identyfikacji wizualnej, to koniecznie przeczytaj artykuł: Jak stworzyć wizerunek marki, który zachwyca? Tworzymy misję, slogan i język komunikacji.

Etap strategii podsumowywany jest w dokumencie, który omawiamy z klientem. Na tym etapie pokazujemy również inspiracje graficzne, które są spójne z przyjętą strategią komunikacji.

Omawiamy również mood board, czyli tablicę inspiracji przy pomocy portali takich jak Pinterest czy Behance. Jest to zbiór projektów graficznych, identyfikacji wizualnych różnych firm.

Inspiracje te omawiamy z klientem oraz prezentujemy wstępne myśli projektowe, czyli słownie spisany kierunek graficzny, w którym chcemy podążać. To pozwala uniknąć niespodzianek w kolejnym etapie tworzenia logo.

2. Logo

Szyld Komsta

Znając strategię marki, możemy zacząć tworzyć materiały graficzne, które będą odpowiednio przemawiać do odbiorców.

Zazwyczaj prezentujemy 2 warianty logotypu wraz z wizualizacją na materiałach biurowych i szyldzie. Zanim to jednak nastąpi, zaczynamy zawsze szkice na kartce testując wszelkie możliwe opcje. Wybrane koncepty realizujemy w programach graficznych.

biuro

Etap pracy w programach graficznych jest poprzedzony szkicowaniem. Czysta kartka daje nieograniczoną przestrzeń do testowania możliwości.

W naszym portfolio mamy zrealizowane dziesiątki projektów z przeróżnych branż. Nasza procedura do tej pory sprawdza się w stu procentach. ✌🏻

Przykłady prezentacji logo:

Prezentacja logo Muskatos Pobierz

Prezentacja logo Dr Hercka Pobierz

Prezentacja logo Dobre Liski Pobierz

3. Etap tworzenia identyfikacji wizualnej

Wszystko co musisz wiedzieć na temat stworzenia identyfikacji wizualnej, w tym ile kosztuje, komu zlecić, na co uważać itd, zebraliśmy w jednym artykule: Identyfikacja wizualna – kompletny przewodnik.

Po krótce:

Identyfikacja wizualna firmy to zestaw ustalonych reguł wizualnych takich jak kolory, wzory, fonty czy znaki, których używa przedsiębiorstwo, w celu budowania określonego, pożądanego wizerunku w umysłach swoich odbiorców.

Rzetelnie zaprojektowana identyfikacja wizualna buduje wizerunek, który został wyznaczony na etapie strategii. Pozwala to na tworzenie spójności i silnego wrażenia, które wyróżnia markę na tle konkurencji.

Ponadto, takie zasady pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze przy tworzeniu kolejnych materiałów i współpracy ze specjalistami. Nie musimy zastanawiać się, jaki kolor czy wzór zastosować np. na ulotce, ponieważ ta lekcja została już odrobiona.

W świecie w którym jesteśmy atakowani bodźcami z każdej strony, bardzo ważne jest, by marka przejawiała spójność w każdym medium. Wszystkie materiały dotyczące marki powinny być z jednej bajki – niezależnie czy to reklama na Facebooku, relacja na Instagramie czy drukowana wizytówka.

elementy identyfikacji amko

Tworząc identyfikację wizualną myślimy o tym, w jaki sposób stosować typografię, kolory i wzory. Odpowiadamy na szereg pytań, np.:

  • Który kolor będzie podprogowo wspierać nasze pozycjonowanie na tle konkurencji?
  • Jakiego kroju typografii użyć by być postrzeganym w określony sposób?
  • Jak dane wzory i kolory będą prezentować się na różnych mediach?
  • Kiedy stosować logo w kontrze, a kiedy w wariancie podstawowym?
  • Jaki powinien być rozmiar nagłówków względem paragrafów?
  • I tym podobne.

Wszystko przedstawiamy w prezentacji, którą przesyłamy do klienta.

Przykłady prezentacji identyfikacji wizualnej

Prezentacja identyfikacji Komsta Pobierz

Prezentacja identyfikacji Dr Hercka Pobierz

Prezentacja identyfikacji Dobre Liski Pobierz

4. Etap tworzenia Księgi Identyfikacji Wizualnej i przekazanie plików

Po akceptacji identyfikacji wizualnej przechodzimy do przygotowania księgi identyfikacji wizualnej i przekazujemy potrzebne pliki.

księga tożsamości komsta

Księga identyfikacji wizualnej jest zbiorem grafik, kolorów i typografii zastosowanej w identyfikacji wizualnej oraz zasad ich stosowania. Jest to dokument, w którym zebrane są wszelkie informacje dotyczące stworzonej identyfikacji wizualnej. Taki dokument pozwala szybko wprowadzić w świat naszej marki każdego specjalistę, który będzie pracować nad naszą marką.

Dodatkowo, księga tożsamości skraca czas powstawania kolejnych materiałów graficznych, ponieważ rozwiewa wątpliwości i stanowi prostą instrukcję wyglądu materiałów powiązanych z marką.

W ten sposób księga identyfikacji wizualnej dba o spójność wizerunku oraz oszczędza czas i pieniądze przy tworzeniu kolejnych materiałów.

Przykłady księgi identyfikacji wizualnej

Wybrane przykłady księgi identyfikacji wizualnych, które zrealizowaliśmy dla klientów:

Komsta

Muskatos

Dobre Liski

Stara Wieś

Podsumowanie

Jak widzisz, nasz proces jest bardzo poukładany. Na przestrzeni lat i realizacji dziesiątek projektów dopracowaliśmy całą procedurę i wiemy, że się sprawdza. Choć poukładanie może kojarzyć się z brakiem kreatywności – odkryliśmy, że jest zupełnie odwrotnie. Doświadczenie nauczyło nas, że taka powtarzalna struktura uwalnia ogromne zasoby energii kreatywnej. Nie musimy głowić się nad tym w co mamy teraz włożyć ręce. Skupiamy się na pracy kreatywnej, a poukładany proces dba o to, by efekt zawsze był na najwyższym poziomie.

Jeśli chcesz otrzymać wycenę na Branding to najlepszym sposobem będzie wypełnienie briefu:

Wypełniam brief o Brandingu