W skrócie, proces powstawania identyfikacji wizualnej wymaga kilku tygodni pracy, podzielonej na poszczególne etapy. Czytając dalej dowiesz się jak powstaje identyfikacja wizualna w agencji brandingu i marketingu Fallow Deer.
Profesjonalna identyfikacja wizualna zawsze budowana jest na pewnej podstawie strategicznej. Im bardziej przyłożymy się do strategii marki, tym lepsza powstanie identyfikacja wizualna.
Od głębokości analizy danych i czasu poświęconego na strategię zależy również cena identyfikacji wizualnej o czym piszemy w artykule ile kosztuje identyfikacja wizualna.
Identyfikacja wizualna określa ramy wizualne dla wszelkich graficznych materiałów firmowych. Na identyfikacje wizualną składają się przede wszystkim: logo, wzory, kolory, typografia czy ułożenie poszczególnych elementów względem siebie. Identyfikacja wizualna stanowi ważną część całości komunikacji marki.
Zdecydowanie więcej o identyfikacji wizualnej i o tym z czego się składa, ile kosztuje, jak ją zamówić, na co uważać, piszemy w artykule Identyfikacja wizualna – kompleksowy przewodnik
Niezależnie czy tworzysz nową markę, czy rozwijasz swój biznes od lat – strategia komunikacji i identyfikacja wizualna to swoisty fundament, który jest podstawą do budowania siły marki. Wyznacza ramy dla kolejnych ruchów marketingowych, wszelkich grafik, materiałów reklamowych czy projektu strony internetowej.
Strategia marki to fundament, na którym będzie można zbudować identyfikację wizualną.
Po krótce, strategia marki to koncept mówiący o tym, jak marka ma być postrzegana przed odbiorców oraz jak pozycjonuje się względem konkurencji.
Żeby wiedzieć jaka marka ma być dla swoich odbiorców powinniśmy oprzeć się na jak największej ilości obiektywnych danych. W tym celu, w zależności od potrzeb i budżetu dobiera się narzędzia, które mogą dostarczyć nam kluczowych wglądów w naszą grupę odbiorczą. Takie kluczowe wnioski (Key Insights) to podstawa do stworzenia skutecznej strategii, a więc też identyfikacji wizualnej.
W celu pozyskania wiedzy na temat grupy odbiorczej mamy wachlarz możliwości, np:
Metody ilościowe:
Metody jakościowe:
Na podstawie danych z powyższych działań wyciągamy kluczowe wnioski. To na nich opieramy strategię i to tutaj określamy:
Strategia marki buduje tożsamość twojej firmy i pozwala na zbudowanie mocnego wizerunku, który jest JAKIŚ, a nie byle jaki. A to wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji.
Jeśli strategia komunikacji jest wykonana solidnie, to określenie ram identyfikacji wizualnej pozwala dbać marce o spójność przekazu we wszelkich punktach styku z klientem.
Stworzenie identyfikacji wizualnej zazwyczaj udaje nam się zamykać w 8-10 tygodni i składa się z 5 etapów, a po każdym z nich następuje rewizja z klientem i ewentualne poprawki.
Podstawą dobrej strategii komunikacji jest jak najdokładniejsze określenie grupy odbiorczej i jej potrzeb oraz zbadanie konkurencji.
Bez zrozumienia kim jest odbiorca, czego potrzebuje i jakim językiem do niego przemawiać, tworzenie identyfikacji wizualnej jest tylko sztuką dla sztuki. Jeśli nie wiemy czym kieruje się klient, to skąd mamy wiedzieć jakie wrażenie ma w nim wzbudzać identyfikacja wizualna. Decyzje projektowe muszą być oparte na danych.
Wszystko zaczyna się od rozmowy z właścicielem biznesu. Przeprowadzamy wywiad, analizujemy dane w dostępnych narzędziach i tworzymy hipotezy, które będziemy sprawdzać.
Kupując dany produkt lub usługę zawsze zaspokajamy jakąś potrzebę. Jako marka musimy zakomunikować, że to właśnie dzięki naszemu produktowi klient osiągnie satysfakcję. Sęk w tym, żeby zdiagnozować najgłębszą potrzebę odbiorcy, którą spełnia kupując nasz produkt.
Czasami określenie potrzeb jest łatwiejsze, szczególnie gdy mamy jednorodną grupę odbiorczą lub firma jest na tyle mała, że właściciel dokładnie wie czego potrzebują klienci.
Czasami jednak, zrozumienie czym kierują się odbiorcy wymaga przeprowadzenia badania np. w postaci ankiety czy ustrukturyzowanych wywiadów z przedstawicielami grupy odbiorczej.
Możemy też analizować komentarze na temat firmy i jej konkurencji w internecie lub przeprowadzać wywiady z klientami lub reprezentantami grupy odbiorczej. Proces ten ma za zadanie doprowadzić nas do kluczowego wniosku (z ang. „Key insight”), który będzie stanowił fundament do stworzenia przekazu marki.
Żeby pozyskać informację na temat odbiorców używamy:
Dane dostarczają nam informacji na temat odbiorców i ich preferencji. Jeśli uda nam się zdiagnozować najgłębszą potrzebę, którą klient realizuje wybierając nasz produkt/usługę, to wiemy jak marka ma na to odpowiedzieć. W praktyce oznacza to, że wiemy czego użyć w nagłówkach i tekstach, czy jakie barwy powinno mieć logo.
Oprócz zrozumienia naszej grupy odbiorczej musimy wiedzieć jak postrzegana jest konkurencja, ponieważ naszym zadaniem jest się od niej odróżnić. Dążymy do zrozumienia pozycjonowania marek konkurencyjnych oraz opisania stanu zastanego pozycjonowania marki własnej.
W praktyce oznacza to, że chcemy zrozumieć jak dla naszej grupy odbiorczej jawią się marki konkurencyjne, a jak nasza. W tym celu opisujemy jaki przekaz wynika z nazwy, logo, identyfikacji wizualnej czy komunikacji w serwisie internetowym i social media dla marek konkurencyjnych i marki klienta. To pozwala nam zmapować konkurencje na określonych wymiarach.
Tak jak poniżej:
Dzięki mapie percepcji firm, możemy zobrazować obecne pozycjonowanie marki i określić miejsce docelowe, do którego będzie prowadzić nas strategia komunikacji marki.
Takich map tworzymy zazwyczaj kilka lub nawet kilkanaście. Składają się z rożnych wymiarów, istotnych dla naszej grupy odbiorczej.
Na podstawie danych z powyższych działań wyciągamy kluczowe wnioski. To na nich opieramy strategię i to tutaj określamy:
Klient musi czuć, że mówimy jego językiem, doskonale rozumiemy, czego potrzebuje oraz wiemy, jak to pragnienie zaspokoić.
To oczywiście bardzo skrócony opis naszego procesu myślowego. Jeśli chcesz wiedzieć, jak podchodzimy do etapu strategii w usłudze tworzenia identyfikacji wizualnej, to koniecznie przeczytaj artykuł: Jak stworzyć wizerunek marki, który zachwyca? Tworzymy misję, slogan i język komunikacji.
Etap strategii podsumowywany jest w dokumencie, który omawiamy z klientem. Na tym etapie pokazujemy również inspiracje graficzne, które są spójne z przyjętą strategią komunikacji.
Omawiamy również mood board, czyli tablicę inspiracji przy pomocy portali takich jak Pinterest czy Behance. Jest to zbiór projektów graficznych, identyfikacji wizualnych różnych firm.
Inspiracje te omawiamy z klientem oraz prezentujemy wstępne myśli projektowe, czyli słownie spisany kierunek graficzny, w którym chcemy podążać. To pozwala uniknąć niespodzianek w kolejnym etapie tworzenia logo.
Znając strategię marki, możemy zacząć tworzyć materiały graficzne, które będą odpowiednio przemawiać do odbiorców.
Zazwyczaj prezentujemy 2 warianty logotypu wraz z wizualizacją na materiałach biurowych i szyldzie. Zanim to jednak nastąpi, zaczynamy zawsze szkice na kartce testując wszelkie możliwe opcje. Wybrane koncepty realizujemy w programach graficznych.
Etap pracy w programach graficznych jest poprzedzony szkicowaniem. Czysta kartka daje nieograniczoną przestrzeń do testowania możliwości.
W naszym portfolio mamy zrealizowane dziesiątki projektów z przeróżnych branż. Nasza procedura do tej pory sprawdza się w stu procentach. ✌🏻
Prezentacja logo Muskatos Pobierz
Prezentacja logo Dr Hercka Pobierz
Prezentacja logo Dobre Liski Pobierz
Wszystko co musisz wiedzieć na temat stworzenia identyfikacji wizualnej, w tym ile kosztuje, komu zlecić, na co uważać itd, zebraliśmy w jednym artykule: Identyfikacja wizualna – kompletny przewodnik.
Po krótce:
Identyfikacja wizualna firmy to zestaw ustalonych reguł wizualnych takich jak kolory, wzory, fonty czy znaki, których używa przedsiębiorstwo, w celu budowania określonego, pożądanego wizerunku w umysłach swoich odbiorców.
Rzetelnie zaprojektowana identyfikacja wizualna buduje wizerunek, który został wyznaczony na etapie strategii. Pozwala to na tworzenie spójności i silnego wrażenia, które wyróżnia markę na tle konkurencji.
Ponadto, takie zasady pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze przy tworzeniu kolejnych materiałów i współpracy ze specjalistami. Nie musimy zastanawiać się, jaki kolor czy wzór zastosować np. na ulotce, ponieważ ta lekcja została już odrobiona.
W świecie w którym jesteśmy atakowani bodźcami z każdej strony, bardzo ważne jest, by marka przejawiała spójność w każdym medium. Wszystkie materiały dotyczące marki powinny być z jednej bajki – niezależnie czy to reklama na Facebooku, relacja na Instagramie czy drukowana wizytówka.
Tworząc identyfikację wizualną myślimy o tym, w jaki sposób stosować typografię, kolory i wzory. Odpowiadamy na szereg pytań, np.:
Wszystko przedstawiamy w prezentacji, którą przesyłamy do klienta.
Prezentacja identyfikacji Komsta Pobierz
Prezentacja identyfikacji Dr Hercka Pobierz
Prezentacja identyfikacji Dobre Liski Pobierz
Po akceptacji identyfikacji wizualnej przechodzimy do przygotowania księgi identyfikacji wizualnej i przekazujemy potrzebne pliki.
Księga identyfikacji wizualnej jest zbiorem grafik, kolorów i typografii zastosowanej w identyfikacji wizualnej oraz zasad ich stosowania. Jest to dokument, w którym zebrane są wszelkie informacje dotyczące stworzonej identyfikacji wizualnej. Taki dokument pozwala szybko wprowadzić w świat naszej marki każdego specjalistę, który będzie pracować nad naszą marką.
Dodatkowo, księga tożsamości skraca czas powstawania kolejnych materiałów graficznych, ponieważ rozwiewa wątpliwości i stanowi prostą instrukcję wyglądu materiałów powiązanych z marką.
W ten sposób księga identyfikacji wizualnej dba o spójność wizerunku oraz oszczędza czas i pieniądze przy tworzeniu kolejnych materiałów.
Wybrane przykłady księgi identyfikacji wizualnych, które zrealizowaliśmy dla klientów:
Jak widzisz, nasz proces jest bardzo poukładany. Na przestrzeni lat i realizacji dziesiątek projektów dopracowaliśmy całą procedurę i wiemy, że się sprawdza. Choć poukładanie może kojarzyć się z brakiem kreatywności – odkryliśmy, że jest zupełnie odwrotnie. Doświadczenie nauczyło nas, że taka powtarzalna struktura uwalnia ogromne zasoby energii kreatywnej. Nie musimy głowić się nad tym w co mamy teraz włożyć ręce. Skupiamy się na pracy kreatywnej, a poukładany proces dba o to, by efekt zawsze był na najwyższym poziomie.
Jeśli chcesz otrzymać wycenę na Branding to najlepszym sposobem będzie wypełnienie briefu: