Proces powstawania logo i identyfikacji wizualnej
Im więcej poświęcimy czasu na tworzenie strategii komunikacji marki, tym lepsza powstanie identyfikacja wizualna. Od głębokości analizy danych i czasu poświęconego na strategię zależy również cena identyfikacji wizualnej o czym piszemy w artykule ile kosztuje identyfikacja wizualna. W skrócie, proces powstawania identyfikacji wizualnej wymaga kilku tygodni pracy, podzielonej na poszczególne etapy. Czytając dalej dowiesz się jak powstaje identyfikacja wizualna w agencji reklamowej Fallow Deer.
Co to jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna określa ramy dla wszelkich materiałów wizualnych takich jak grafiki reklamowe, materiały drukowane, gadżety, oferty, poprzez wygląd stopki mailowej, kończąc na firmowym serwisie internetowym. Na identyfikacje wizualną składają się przede wszystkim: logo, wzory, kolory, typografia czy ułożenie poszczególnych elementów względem siebie. Identyfikacja wizualna stanowi ważną część całości komunikacji marki. Profesjonalną identyfikację wizualną buduje się na podstawie określenia strategii komunikacji, czyli określenia w jaki sposób marka powinna mówić do odbiorców. Komunikacja wizualna ma na celu budować pożądane wrażenie na odbiorcy, by wyróżnić się na tle konkurencji. Jeśli strategia komunikacji jest wykonana solidnie, to określenie ram identyfikacji wizualnej pozwala dbać marce o spójność przekazu we wszelkich punktach styku z klientem.
Czym jest strategia komunikacji marki?
Po krótce, strategia komunikacji marki to zestaw reguł mówiących o tym, w jaki sposób rozmawiać z odbiorcą. Strategia marki pozwala na pozycjonowanie się względem konkurencji.
Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?
Niezależnie czy tworzysz nową markę, czy rozwijasz swój biznes od lat – strategia komunikacji i identyfikacja wizualna to swoisty fundament, który jest podstawą do budowania siły marki. Wyznacza ramy dla kolejnych ruchów marketingowych, wszelkich grafik, materiałów reklamowych czy projektu strony internetowej.
Zalety zbudowania identyfikacji wizualnej:
- budowanie silnego, pozytywnego wrażenia, które stanowi ważną część relacji biznesowych,
- szybsze i tańsze tworzenie kolejnych materiałów,
- jasny przekaz czym jest firma i jakie wartości wyznaje zarówno dla klientów, jak i wszystkich ludzi tworzących firmę,
- pozycjonowanie się na tle konkurencji.
Poniżej przedstawiam etapy, które przechodzimy za każdym razem, gdy tworzymy strategie komunikacji i identyfikację wizualną.
Jak powstaje identyfikacja wizualna? – etapy tworzenia
1. Elementy strategii
Zanim powstanie jakikolwiek materiał graficzny, budujemy strategię komunikacji. Jest to absolutnie niezbędny etap pracy nad profesjonalną identyfikacją wizualną. Bez zrozumienia kim jest odbiorca, czego potrzebuje i jakim językiem do niego przemawiać, tworzenie identyfikacji wizualnej jest tylko sztuką dla sztuki. Jeśli nie wiemy czym kieruje się klient, to skąd mamy wiedzieć jakie wrażenie ma w nim wzbudzać identyfikacja wizualna. Decyzje projektowe muszą być oparte na danych.
Jak tworzymy strategie komunikacji?
Wszystko zaczyna się od rozmowy z właścicielem biznesu. Przeprowadzamy wywiad, analizujemy dane w dostępnych narzędziach i wyciągamy odpowiednie wnioski.
Podstawą dobrej strategii komunikacji jest jak najdokładniejsze określenie grupy odbiorczej i jej potrzeb oraz zbadanie konkurencji.
W powyższej analizie dążymy do kluczowego wglądu (z ang. „key insight”), czyli wniosku na którym oprzemy swój główny przekaz dla marki.
Określenie grupy odbiorczej
Kupując dany produkt lub usługę zawsze zaspokajamy jakąś potrzebę. Jako marka musimy zakomunikować, że to właśnie dzięki naszemu produktowi klient osiągnie satysfakcję. Sęk w tym, żeby zdiagnozować najgłębszą potrzebę odbiorcy, którą spełnia kupując nasz produkt. Czasami określenie potrzeb jest łatwiejsze, szczególnie gdy mamy jednorodną grupę odbiorczą lub firma jest na tyle mała, że właściciel dokładnie wie czego potrzebują klienci. Czasami jednak, zrozumienie czym kierują się odbiorcy wymaga przeprowadzenia badania np. w postacie ankiety. Możemy też analizować komentarze na temat firmy i jej konkurencji w internecie lub przeprowadzać wywiady z klientami lub reprezentantami grupy odbiorczej. Proces ten ma za zadanie doprowadzić nas do kluczowego wniosku (z ang. „Key insight”), który będzie stanowił fundament do stworzenia przekazu marki.
Oto uproszczone przykłady określenia najgłębszej potrzeby:
Przykład nr 1: Rodzic kupujący zabawkę dla dziecka zaspokaja potrzebę opieki rodzicielskiej. Chce pokazać swojemu dziecku, że go kocha. Nagłówki oraz opis oferty mogą sugerować, że kupując daną zabawkę jego dziecko doceni ten gest, a rodzic zyska w jego oczach.
Przykład nr 2: Kobieta idąc do manicurzystki chce się podobać sobie/partnerowi lub zaimponować koleżance. Identyfikując najgłębszą potrzebę, możemy dojść do wniosku, że szuka akceptacji, miłości lub podziwu.
Żeby pozyskać informację na temat odbiorców używamy:
- informacji od właściciela biznesu,
- analizy wzmianek na temat firmy w internecie (komentarze, opinie, wpisy)
- narzędzi analitycznych (np. Google Analytics, Google Search Console, Statystyki Facebook’a, mapy cieplne kliknięć na stronie internetowej)
- analizy konkurencji
- przy wymagających projektach przeprowadzamy ankiety i/lub przeprowadzamy wywiady z potencjalnymi klientami
Dane dostarczają nam informacji na temat odbiorców i ich preferencji. Jeśli uda nam się zdiagnozować najgłębszą potrzebę, którą klient realizuje wybierając nasz produkt/usługę, to wiemy jakie wartości powinniśmy przekazywać w naszych materiałach marketingowych. Na tej podstawie tworzymy misję firmy, slogan, wartości którymi marka się kieruje czy ton głosu marki. Klient musi czuć, że mówimy jego językiem, doskonale rozumiemy, czego potrzebuje oraz wiemy, jak to pragnienie zaspokoić.
To oczywiście bardzo skrócony opis naszego procesu myślowego. Jeśli chcesz wiedzieć, jak podchodzimy do etapu strategii, to koniecznie przeczytaj pierwszą część tego artykułu, czyli: Jak stworzyć wizerunek marki, który zachwyca? Tworzymy misję, slogan i język komunikacji.
Zbadanie konkurencji
Dążymy do zrozumienia pozycjonowania marek konkurencyjnych oraz opisania stanu zastanego pozycjonowania marki własnej. W praktyce oznacza to, że chcemy zrozumieć jak dla naszej grupy odbiorczej jawią się marki konkurencyjne a jak nasza. W tym celu opisujemy jaki przekaz wynika z nazwy, logo, identyfikacji wizualnej czy komunikacji w serwisie internetowym i social media dla marek konkurencyjnych i marki klienta. To pozwala nam zmapować konkurencje na określonych wymiarach. Tak jak poniżej:

Gotowa strategia marki
Etap strategii podsumowywany jest w dokumencie online, który omawiamy z klientem. Na typ etapie pokazujemy również inspiracje graficzne, które są spójne z przyjętą strategią komunikacji.
Tworzymy mood board, czyli tablicę inspiracji przy pomocy portali takich jak Pinterest czy Behance. Inspiracje te omawiamy z klientem oraz prezentujemy wstępne myśli projektowe, czyli słownie spisany kierunek graficzny, w którym chcemy podążać. To pozwala uniknąć niespodzianek w kolejnym etapie tworzenia logo.
Identyfikacja wizualna firmy
Tylko znając strategię komunikacji marki, możemy zacząć tworzyć materiały graficzne, które będą odpowiednio przemawiać do odbiorców. Tu nie ma przypadku.
2. Logotyp

Zazwyczaj prezentujemy 2 warianty logotypu wraz z wizualizacją na materiałach biurowych i szyldzie. Zanim to jednak nastąpi, zaczynamy zawsze szkice na kartce testując wszelkie możliwe opcje. Wybrane koncepty realizujemy w programach graficznych.

W naszym portfolio mamy zrealizowane dziesiątki projektów z przeróżnych branż. Nasza procedura do tej pory sprawdziła się w stu procentach. ✌🏻
Tutaj możesz zobaczyć przykłady prezentacji logo dla wybranych klientów:
3. Identyfikacja wizualna
Identyfikacja wizualna to zbiór grafik, kolorów, wzorów i zasad stosowania typografii, które razem tworzą komunikację wizualną marki. Rzetelnie zaprojektowana identyfikacja wizualna buduje wizerunek, który został wyznaczony na etapie strategii. Pozwala to na tworzenie spójności i silnego wrażenia, które wyróżnia markę na tle konkurencji.
Ponadto, takie zasady pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze przy tworzeniu kolejnych materiałów i współpracy ze specjalistami. Nie musimy zastanawiać się, jaki kolor czy wzór zastosować np. na ulotce, ponieważ ta lekcja została już odrobiona.
W świecie w którym jesteśmy atakowani bodźcami z każdej strony, bardzo ważne jest, by marka przejawiała spójność w każdym medium. Wszystkie materiały dotyczące marki powinny być z jednej bajki – niezależnie czy to reklama na Facebooku, relacja na Instagramie czy drukowana wizytówka.

Tworząc identyfikację wizualną myślimy o tym, w jaki sposób stosować typografię, kolory i wzory. Odpowiadamy na szereg pytań, np.:
Jak dane wzory i kolory będą prezentować się na różnych mediach?
Kiedy stosować logo w kontrze, a kiedy w wariancie podstawowym?
Jaki powinien być rozmiar nagłówków względem paragrafów?
I tym podobne.
Wszystko przedstawiamy w prezentacji, którą przesyłamy do klienta.
Oto przykłady prezentacji identyfikacji wizualnej dla wybranych klientów:
4. Księga tożsamości i przekazanie plików
Po akceptacji identyfikacji wizualnej przechodzimy do przygotowania księgi tożsamości i przekazujemy potrzebne pliki w formacie rastrowym i wektorowym.

Księga tożsamości jest zbiorem grafik, kolorów i typografii zastosowanej w identyfikacji wizualnej oraz zasad ich stosowania. Jest to dokument, w którym zebrane są wszelkie informacje dotyczące stworzonej identyfikacji wizualnej. Taki dokument pozwala szybko wprowadzić w świat naszej marki każdego specjalistę, który będzie pracować nad naszą marką. Dodatkowo, księga tożsamości skraca czas powstawania kolejnych materiałów graficznych, ponieważ rozwiewa wątpliwości i stanowi prostą instrukcję wyglądu materiałów powiązanych z marką.
Oto wybrane przykłady księgi tożsamości, które zrealizowaliśmy dla klientów:
Ile czasu zajmuje stworzenie komunikacji wizualnej?
Proces zazwyczaj udaje nam się zamykać w 7-8 tygodni i składa się z 4 etapów.
- Research i strategia. (Do 10 dni roboczych) Spotkanie/wideokonferencja lub rozmowa telefoniczna po 6-9 dniach roboczych, podczas której opiszemy strategie komunikacji, powiemy czym marka powinna być dla odbiorcy i zaprezentujemy misję firmy oraz slogan. Zaprezentujemy też nasze inspiracje dotyczące logo, jak również opiszemy wstępne myśli projektowe, czyli kierunek designu, w którym chcemy pójść.
- Logo (7 dni roboczych). Spotkanie/wideokonferencja lub rozmowa telefoniczna: przedstawienie propozycji logo
- Identyfikacja wizualna (14 dni roboczych) Spotkanie/wideokonferencja lub rozmowa telefoniczna: przedstawienie identyfikacji wizualnej
- Przygotowanie księgi tożsamości i przekazanie plików (6 dni roboczych)
Podsumowanie
Jak widzisz, nasz proces jest bardzo poukładany. Na przestrzeni lat i realizacji dziesiątek projektów dopracowaliśmy całą procedurę i wiemy, że się sprawdza. Choć poukładanie może kojarzyć się z brakiem kreatywności – odkryliśmy, że jest zupełnie odwrotnie. Doświadczenie nauczyło nas, że taka powtarzalna struktura uwalnia ogromne zasoby energii kreatywnej. Nie musimy głowić się nad tym w co mamy teraz włożyć ręce. Skupiamy się na pracy kreatywnej, a poukładany proces dba o to, by efekt zawsze był na najwyższym poziomie.
Jeśli Ty również chcesz przejść na wyższy poziom marketingu i sprzedaży, to zapraszamy do kontaktu.