menu
cofnij

Jak powstaje identyfikacja wizualna w Agencji Kreatywnej Fallow Deer?

Spis tre艣ci:

  1. 1. Wst臋p
  2. 2. Etapy tworzenia komunikacji wizualnej
    1. 2.1.Elementy strategii
    2. 2.2. Logotyp
    3. 2.3. Identyfikacja wizualna
    4. 2.4. Ksi臋ga to偶samo艣ci i przekazanie plik贸w
  3. 3. Roz艂o偶enie projektu w czasie
  4. 4. Podsumowanie

Zobacz proces powstawania logo i identyfikacji wizualnej, opartej na mocnej strategii komunikacji

Niezale偶nie czy tworzysz now膮 mark臋, czy rozwijasz sw贸j biznes od lat – strategia komunikacji i identyfikacja wizualna to swoisty fundament, kt贸ry jest podstaw膮 do budowania si艂y marki.

Zalety zbudowania identyfikacji wizualnej:

  • budowanie silnego, pozytywnego wra偶enia, kt贸re stanowi wa偶n膮 cz臋艣膰 relacji biznesowych,
  • szybsze i ta艅sze tworzenie kolejnych materia艂贸w,
  • jasny przekaz czym jest firma i jakie warto艣ci wyznaje zar贸wno dla klient贸w, jak i wszystkich ludzi tworz膮cych firm臋,
  • wyr贸偶nienie na tle konkurencji.

Poni偶ej przedstawiam etapy, kt贸re przechodzimy za ka偶dym razem, gdy tworzymy strategie komunikacji i identyfikacj臋 wizualn膮.

Etapy tworzenia komunikacji wizualnej:

1. Elementy strategii


Zanim powstanie jakikolwiek materia艂 graficzny, budujemy strategi臋 komunikacji. Jest to absolutnie niezb臋dny etap pracy nad identyfikacj膮 wizualn膮. Bez zrozumienia kim jest odbiorca, czego potrzebuje i jakim j臋zykiem do niego przemawia膰, tworzenie identyfikacji wizualnej jest tylko sztuk膮聽dla sztuki. Je艣li nie wiemy czym kieruje si臋 klient, to nie wiemy jakie wra偶enie ma w nim wzbudza膰 identyfikacja wizualna. Decyzje projektowe musz膮 by膰 oparte na danych.

Czym jest strategia komunikacji?

Po kr贸tce, strategia komunikacji to zestaw regu艂 m贸wi膮cych o tym, w jaki spos贸b rozmawia膰 z odbiorc膮.

Jak tworzymy strategie komunikacji?

Wszystko zaczyna si臋 od rozmowy z w艂a艣cicielem biznesu. Przeprowadzamy wywiad, analizujemy dane w dost臋pnych narz臋dziach i wyci膮gamy odpowiednie wnioski.

Podstaw膮 dobrej strategii komunikacji jest jak najdok艂adniejsze okre艣lenie grupy odbiorczej i jej potrzeb. Kupuj膮c dany produkt lub us艂ug臋 zawsze zaspokajamy jak膮艣 potrzeb臋. Jako marka musimy zakomunikowa膰, 偶e to w艂a艣nie dzi臋ki naszemu produktowi klient osi膮gnie satysfakcj臋. S臋k w tym, 偶eby zdiagnozowa膰 najg艂臋bsz膮 potrzeb臋 odbiorcy, kt贸r膮 spe艂nia kupuj膮c nasz produkt.

Oto uproszczone przyk艂ady diagnozowania najg艂臋bszej potrzeby:

Przyk艂ad nr 1: Rodzic kupuj膮cy zabawk臋 dla dziecka zaspokaja potrzeb臋 opieki rodzicielskiej. Chce pokaza膰 swojemu dziecku, 偶e go kocha. Wszelkie nag艂贸wki oraz opis oferty powinny sugerowa膰, 偶e kupuj膮c dan膮 zabawk臋 jego dziecko doceni ten gest, a rodzic zyska w jego oczach.

Przyk艂ad nr 2: Kobieta id膮c do manicurzystki chce si臋 podoba膰 sobie/partnerowi lub zaimponowa膰 kole偶ance. Identyfikuj膮c najg艂臋bsz膮 potrzeb臋, mo偶emy doj艣膰 do wniosku, 偶e szuka akceptacji, mi艂o艣ci lub podziwu.

呕eby pozyska膰 informacj臋 na temat odbiorc贸w聽u偶ywamy:

  • informacji od w艂a艣ciciela biznesu,
  • analizy wzmianek na temat firmy w internecie (komentarze, opinie, wpisy)
  • narz臋dzi analitycznych (np. Google Analytics, Google Search Console, Statystyki Facebook’a, mapy cieplne klikni臋膰 na stronie internetowej)
  • analizy konkurencji.

Dane dostarczaj膮聽nam informacji na temat odbiorc贸w i ich preferencji. Je艣li uda nam si臋 zdiagnozowa膰 najg艂臋bsz膮 potrzeb臋, kt贸r膮 klient realizuje wybieraj膮c nasz produkt/us艂ug臋, to wiemy jakie warto艣ci powinni艣my przekazywa膰 w naszych materia艂ach marketingowych. Na tej podstawie tworzymy misj臋 firmy, slogan, warto艣ci kt贸rymi marka si臋 kieruje czy ton g艂osu marki. Klient musi czu膰, 偶e m贸wimy jego j臋zykiem, doskonale rozumiemy, czego potrzebuje i wiemy, jak to pragnienie zaspokoi膰.

To oczywi艣cie bardzo skr贸cony opis naszego procesu my艣lowego. Je艣li chcesz wiedzie膰, jak podchodzimy do etapu strategii, to koniecznie przeczytaj pierwsz膮聽cz臋艣膰 tego artyku艂u, czyli: Jak stworzy膰 wizerunek marki, kt贸ry zachwyca? Tworzymy misj臋, slogan i j臋zyk komunikacji.

Na etapie tworzenia koncepcji ka偶da my艣l jest na wag臋 z艂ota. Wymieniamy si臋 nimi, a wynikiem jest uszyta na miar臋 strategia komunikacji

Tylko znaj膮c strategi臋 komunikacji marki, mo偶emy zacz膮膰 tworzy膰 materia艂y graficzne, kt贸re b臋d膮 odpowiednio przemawia膰 do odbiorc贸w. Tu nie ma przypadku.

Etap strategii podsumowywany jest w dokumencie online, kt贸ry omawiamy z klientem. Na typ etapie pokazujemy r贸wnie偶 inspiracje graficzne, kt贸re s膮 sp贸jne z przyj臋t膮 strategi膮 komunikacji.

Tworzymy mood board, czyli tablic臋 inspiracji przy pomocy portali takich jak Pinterest czy Behance. Inspiracje te omawiamy z klientem oraz prezentujemy wst臋pne my艣li projektowe, czyli s艂ownie spisany kierunek graficzny, w kt贸rym chcemy pod膮偶a膰. To pozwala unikn膮膰 niespodzianek w kolejnym etapie tworzenia logo.

2. Logotyp


Zazwyczaj prezentujemy 2 warianty logotypu wraz z wizualizacj膮 na materia艂ach biurowych i szyldzie. Zanim to jednak nast膮pi, zaczynamy zawsze szkice na kartce testuj膮c wszelkie mo偶liwe opcje. Wybrane koncepty realizujemy w programach graficznych.

Etap pracy w programach graficznych jest poprzedzony szkicowaniem. Czysta kartka daje nieograniczon膮 przestrze艅 do testowania mo偶liwo艣ci.

W naszym portfolio mamy zrealizowane dziesi膮tki projekt贸w z przer贸偶nych bran偶. Nasza procedura do tej pory sprawdzi艂a si臋 w stu procentach. 鉁岎煆

Tutaj mo偶esz zobaczy膰 przyk艂ady prezentacji logo dla wybranych klient贸w:

3. Identyfikacja wizualna


Identyfikacja wizualna to zbi贸r grafik, kolor贸w, wzor贸w i zasad stosowania typografii, kt贸re razem tworz膮 komunikacj臋 wizualn膮 marki. Rzetelnie zaprojektowana identyfikacja wizualna buduje wizerunek, kt贸ry zosta艂 wyznaczony na etapie strategii. Pozwala to na tworzenie sp贸jno艣ci i silnego wra偶enia, kt贸re wyr贸偶nia mark臋 na tle konkurencji.

Ponadto, takie zasady pozwalaj膮 zaoszcz臋dzi膰 czas i pieni膮dze przy tworzeniu kolejnych materia艂贸w i wsp贸艂pracy ze specjalistami. Nie musimy zastanawia膰 si臋, jaki kolor czy wz贸r zastosowa膰 np. na ulotce, poniewa偶 ta lekcja zosta艂a ju偶 odrobiona.

W 艣wiecie w kt贸rym jeste艣my atakowani bod藕cami z ka偶dej strony, bardzo wa偶ne jest, by marka przejawia艂a sp贸jno艣膰 w ka偶dym medium. Wszystkie materia艂y dotycz膮ce marki powinny by膰 z jednej bajki – niezale偶nie czy to reklama na Facebooku, relacja na Instagramie czy drukowana wizyt贸wka.

Tak mog膮 prezentowa膰 si臋 sp贸jne materia艂y z wyznaczon膮 identyfikacj膮 wizualn膮.

Tworz膮c identyfikacj臋 wizualn膮 my艣limy o tym, w jaki spos贸b stosowa膰 typografi臋, kolory i wzory. Odpowiadamy na szereg pyta艅, np.:

Jak dane wzory i kolory b臋d膮 prezentowa膰 si臋 na r贸偶nych mediach?

Kiedy stosowa膰 logo w kontrze, a kiedy w wariancie podstawowym?

Jaki powinien by膰 rozmiar nag艂贸wk贸w wzgl臋dem paragraf贸w?

I tym podobne.

Wszystko przedstawiamy w prezentacji, kt贸r膮 przesy艂amy do klienta.

Oto przyk艂ady prezentacji identyfikacji wizualnej dla wybranych klient贸w:

4. Ksi臋ga to偶samo艣ci i przekazanie plik贸w


Po akceptacji identyfikacji wizualnej przechodzimy do przygotowania ksi臋gi to偶samo艣ci i przekazujemy potrzebne pliki w formacie rastrowym i wektorowym.

Ksi臋ga to偶samo艣ci jest zbiorem grafik, kolor贸w i typografii zastosowanej w identyfikacji wizualnej oraz zasad ich stosowania. Jest to dokument, w kt贸rym zebrane s膮 wszelkie informacje dotycz膮ce stworzonej identyfikacji wizualnej. Taki dokument pozwala szybko wprowadzi膰 w 艣wiat naszej marki ka偶dego specjalist臋, kt贸ry b臋dzie pracowa膰 nad nasz膮 mark膮. Dodatkowo, ksi臋ga to偶samo艣ci skraca czas powstawania kolejnych materia艂贸w graficznych, poniewa偶 rozwiewa w膮tpliwo艣ci i stanowi prost膮 instrukcj臋 wygl膮du materia艂贸w powi膮zanych z mark膮.

Ksi臋ga to偶samo艣ci zbiera zasady dotycz膮ce komunikacji marki. Ogranicza to koszty powstawania kolejnych materia艂贸w, a rezultatem jest sp贸jny wizerunek.

Oto wybrane przyk艂ady ksi臋gi to偶samo艣ci, kt贸re zrealizowali艣my dla klient贸w:

Ksi臋ga to偶samo艣ci Muskatos

Ksi臋ga to偶samo艣ci Dobre Liski

Ksi臋ga to偶samo艣ci Stara Wie艣

Ksi臋ga to偶samo艣ci Amko

Wi臋cej realizacji mo偶esz zobaczy膰 na naszym Instagramie:

Ile czasu zajmuje stworzenie komunikacji wizualnej?

Proces zazwyczaj udaje nam si臋 zamyka膰 w 7-8 tygodni i sk艂ada si臋 z 4 etap贸w.

  1. Research i strategia. (Do 10 dni roboczych) Spotkanie/wideokonferencja lub rozmowa telefoniczna po 6-9 dniach roboczych, podczas kt贸rej opiszemy strategie komunikacji, powiemy czym marka powinna by膰 dla odbiorcy i zaprezentujemy misj臋 firmy i slogan. Zaprezentujemy te偶 nasze inspiracje dotycz膮ce logo i opiszemy wst臋pne my艣li projektowe, czyli kierunek designu, w kt贸rym chcemy p贸j艣膰.
  2. Logo (7 dni roboczych). Spotkanie/wideokonferencja lub rozmowa telefoniczna: przedstawienie propozycji logo
  3. Identyfikacja wizualna (14 dni roboczych) Spotkanie/wideokonferencja lub rozmowa telefoniczna: przedstawienie identyfikacji wizualnej
  4. Przygotowanie ksi臋gi to偶samo艣ci i przekazanie plik贸w (6 dni roboczych)

Podsumowanie


Jak widzisz, nasz proces jest bardzo pouk艂adany. Na przestrzeni lat i realizacji dziesi膮tek projekt贸w dopracowali艣my ca艂膮聽procedur臋 i wiemy, 偶e si臋聽sprawdza. Cho膰 pouk艂adanie mo偶e kojarzy膰 si臋聽z brakiem kreatywno艣ci – odkryli艣my, 偶e jest zupe艂nie odwrotnie. Do艣wiadczenie nauczy艂o nas, 偶e taka powtarzalna struktura uwalnia ogromne zasoby energii kreatywnej. Nie musimy g艂owi膰 si臋 nad tym w co mamy teraz w艂o偶y膰 r臋ce. Skupiamy si臋 na pracy kreatywnej, a pouk艂adany proces dba o to, by efekt zawsze by艂 na najwy偶szym poziomie.

Je艣li Ty r贸wnie偶 chcesz przej艣膰 na wy偶szy poziom marketingu, to zapraszamy do kontaktu.

Inne posty