menu

Co to jest lejek marketingowy? Spos贸b na rewolucj臋 Twojego marketingu 馃殌

Czas czytania: 7 min

Czy masz poczucie, 偶e marketing to taki przyt艂aczaj膮cy termin, pod kt贸rym kryje si臋 niezliczona liczba dzia艂a艅? By膰 mo偶e s艂ysza艂e艣 co to lejek marketingowy, ale czy wiesz, 偶e operowanie nim to konieczno艣膰, je艣li chcesz mie膰 mierzalne i powtarzalne wyniki?

Marketing to nie tylko Instagram, LinkedIn, tik-tok, newsletter, webinary, ale r贸wnie偶 adresowanie w膮tpliwo艣ci klienta, tworzenie produktu dopasowanego do jego potrzeb i wiele wiele innych. Wiem, 偶e dla przedsi臋biorc贸w to wszystko jest do艣膰 mocno przyt艂aczaj膮ce.

To tak jakby nad 艣wiatem marketingu opad艂a mg艂a i to taka szara. I z angielsk膮 m偶awk膮. Czasem, a偶 nie chcemy patrze膰 w tym kierunku, prawda?

Lejek marketingowy daje systemow膮 przewag臋

Co je艣li powiedzia艂bym Ci, 偶e latarni膮, kt贸ra mo偶e rozwia膰 te niespo偶yt膮 mg艂臋 marketingu jest lejek? I to ca艂kiem taki jak w kuchni 馃槑

I nie, nie chodzi o to, 偶e to jeden prosty spos贸b, bo prac臋 i tak trzeba wykona膰! Bez pracy nie ma ko艂aczy. Natomiast operowanie marketingiem jako systemem, kt贸ry pozwala Ci zobrazowa膰 Tw贸j marketing w postaci lejka marketingowego naprawd臋 mo偶e zdzia艂a膰 cuda. Nie wierzysz? To uwierz, bo rzeczy proste s膮 zawsze najbardziej niezwyk艂e.

A co najlepsze, lejek marketingowy to bardzo prosta koncepcja, kt贸ra opiera si臋 na prostym fakcie. Kupujemy od tych, kt贸rym ufamy. A 偶eby komu艣 zaufa膰 musimy go pozna膰, polubi膰 lub podziwia膰. Ci臋偶ko powiedzie膰 ile dok艂adnie kontakt贸w i jak g艂臋bokich musimy wykona膰 z naszych potencjalnym klientem w dzisiejszych czasach. W najja艣niejszych scenariuszach jest to nie mniej ni偶 7 kontakt贸w. Jednak im wy偶sza cena produktu, tym bardziej wymagane jest zaufanie, a wtedy liczba kontakt贸w spokojnie mo偶e doj艣膰 do kilkudziesi臋ciu zanim b臋d臋 gotowy u Ciebie kupi膰.

Uproszczony lejek marketingowy

Lejek marketingowy sk艂ada si臋 z:

  • TOFU (top of the funnel)- pocz膮tek lejka sprzeda偶y
  • MOFU (middle of the funnel) – 艣rodek lejka sprzeda偶y
  • BOFU (bottom of the funnel)

G贸ra lejka marketingowego (TOFU) – Tre艣ci 艂api膮ce uwag臋

Podobnie jak w lejku kuchennym musimy w og贸le nakierowa膰 do niego strumie艅, by co艣 mog艂o nim pop艂yn膮膰. Tym strumieniem w naszym lejku marketingowym jest stworzenie materia艂贸w 艂api膮cych uwag臋 szerokiej grupy odbiorczej, kt贸rzy potencjalnie mog膮 by膰 zainteresowani naszymi produktami.

Tutaj warto zadba膰 o materia艂y reklamowe 艂api膮ce uwag臋. Oprzyj si臋 na emocjach, by膰 mo偶e kontrowersyjnych, takich z potencja艂em 鈥瀡iralowym鈥. I nie chodzi o roznegli偶owane ta艅ce. Chodzi o taki nasz ma艂y viral, trafiaj膮cy do naszej niszy. Na mniejsz膮 skal臋 mo偶e to by膰 jaka艣 艣wietna oferta, kt贸rej ci臋偶ko si臋 oprze膰 lub zabawne filmiki dzia艂aj膮ce na emocje. 艢wietnie z tym sobie radzi bud偶etowa linia lotnicza Ryanair:

@ryanair

Benji is a good boy. be like benji! 馃幍 @KhakiKid

鈾 original sound – Ryanair

Na g贸rze lejka marketingowego daleko nam jeszcze do gotowo艣ci klienta do kupna. Ten efekt zwielokrotnia si臋, gdy nasz produkt nie jest tani, bo wtedy wymaga jeszcze wi臋cej zaufania.

艢rodek lejka marketingowego (BOFU). Budujemy zaufanie!

A wi臋c osoby na g贸rze lejka nie s膮 gotowe kupi膰, ale najwa偶niejsze, 偶e s膮 w naszym lejku. A to ju偶 du偶o, bo mo偶emy kierowa膰 na nich remarketing. Z ka偶dym kolejnym stykiem z naszym odbiorc膮 nasz膮 intencj膮 jest zbudowanie z nim relacji. Bo kupujemy od tych, kt贸rych znamy i komu ufamy. Dlatego rozwiewamy w膮tpliwo艣ci odbiorcy (kt贸re powinni艣my mie膰 zdiagnozowane je艣li profesjonalnie zbudowali艣my strategi臋 marki).

Dzielimy si臋 wiedz膮. Pokazujemy pr贸bki naszych rozwi膮za艅 oferuj膮c darmow膮 wiedz臋 lub je艣li mamy drogie produkty to dajemy pr贸bk臋 naszej jako艣ci poprzez ta艅szy produkt, kt贸ry s艂u偶y jak przystawka w restauracji buduj膮ca apetyt na wi臋cej. Tutaj r贸wnie偶 u偶ywamy naszych RTBs (Reasons To Believe), czyli w dos艂ownym t艂umaczeniu 鈥濸owod贸w 偶eby wierzy膰鈥, czyli naszych wyr贸偶nik贸w marki takich jak warto艣ci, do艣wiadczenie, opinie, case studies czy twarde liczby jakie za nami stoj膮 np. wolumen sprzeda偶y.

Im wi臋cej mamy kontaktu z naszym potencjalnym klientem, tym wi臋cej pokazujemy rzeczy dooko艂a naszego biznesu, np. pokazujemy 偶ycie naszej firmy od zaplecza. 

D贸艂 lejka marketingowego (BOFU). Pokazujemy warto艣膰! 

To tutaj jest miejsce, by pokazywa膰 co tak w艂a艣ciwie oferujemy i jak te rozwi膮zania s膮 dopasowane do potrzeb odbiorcy. Klient ju偶 jest 艣wiadomy swojej potrzeby i chce j膮 zaspokoi膰. Na tym etapie musimy udowodni膰, 偶e to w艂a艣nie nasza oferta jest najlepsza. To tutaj marketerzy u偶ywaj膮 鈥瀘fert nie do odrzucenia鈥, ograniczonych czasowo, bonus贸w, rabat贸w, gwarancji zwrot贸w itp. Tutaj klient stoi ju偶 na kraw臋dzi zakupu i potrzebuje tego ostatniego delikatnego 鈥瀙opchni臋cia鈥.

W skr贸cie wygl膮da to mniej wi臋cej tak:

Lejek marketingowy infografika

No dobrze, wszystko fajnie, tylko w praktyce nie jest to takie proste!

I tutaj 100% racji. W praktyce lejek marketingowy wygl膮da zdecydowanie bardziej skomplikowanie. Poni偶ej przyk艂ad bardzo prostego lejka, gdzie biznes pozyskuje nowych prospekt贸w poprzez reklam臋 i zasi臋gi organiczne na Tik-Tok i Reels. 

lejek marketingowy agencji Fallow Deer

Ilo艣膰 interakcji i zada艅 mo偶e wydawa膰 si臋 przyt艂aczaj膮ca nawet przy tak prostym modelu. Zauwa偶 jednak, 偶e rozrysowanie tego w ten spos贸b daje poczucie uporz膮dkowania i pozwala zobaczy膰 z lotu ptaka nasz ca艂y system marketingowy jako lejek marketingowy.

Co najlepsze wiele firm, z kt贸rymi rozmawiam w og贸le nie my艣li w ten spos贸b o swoim marketingu i robi wszystko 鈥瀗a czuja鈥, co nie pozwala im tego w sensowny spos贸b mierzy膰, a by膰 mo偶e przede wszystkim nie wiedz膮 nad czym maj膮 pracowa膰. A wi臋c nie czekaj!

Je艣li Ty r贸wnie偶 nie masz rozpisanego tego w ten spos贸b, we藕 kartk臋 i d艂ugopis i spr贸buj rozrysowa膰 sw贸j obecny marketing w postaci lejka marketingowego. Zobaczysz ile pomys艂贸w przyjdzie do Twojej g艂owy, na kolejne dzia艂ania i usprawnienia. 馃挭

To wszystko na dzi艣. Do nast臋pnego!

Wyci膮gamy pe艂en potencja艂 marketingu! 

Inne posty

    array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10275 (17) { ["term_id"]=> int(3) ["name"]=> string(13) "Logo/branding" ["slug"]=> string(13) "logo-branding" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(3) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "1" ["cat_ID"]=> int(3) ["category_count"]=> int(4) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(13) "Logo/branding" ["category_nicename"]=> string(13) "logo-branding" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • Identyfikacja wizualna firmy – Kompletny Przewodnik.

    Czas czytania: 15 minut
  • array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10497 (17) { ["term_id"]=> int(4) ["name"]=> string(9) "Marketing" ["slug"]=> string(9) "marketing" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(4) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "4" ["cat_ID"]=> int(4) ["category_count"]=> int(4) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(9) "Marketing" ["category_nicename"]=> string(9) "marketing" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • lejek marketingowy co to jest

    Co to jest lejek marketingowy? Spos贸b na rewolucj臋 Twojego marketingu 馃殌

    Czas czytania: 7 min
  • array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10494 (17) { ["term_id"]=> int(19) ["name"]=> string(26) "P艂atne kampanie reklamowe" ["slug"]=> string(15) "platne-kampanie" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "2" ["cat_ID"]=> int(19) ["category_count"]=> int(2) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(26) "P艂atne kampanie reklamowe" ["category_nicename"]=> string(15) "platne-kampanie" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • Jakie s膮 najlepsze kampanie Google Ads dla sklepu internetowego w 2023? Przewodnik krok po kroku

    Czas czytania: 15 min
  • array(2) { [0]=> object(WP_Term)#10275 (17) { ["term_id"]=> int(3) ["name"]=> string(13) "Logo/branding" ["slug"]=> string(13) "logo-branding" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(3) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "1" ["cat_ID"]=> int(3) ["category_count"]=> int(4) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(13) "Logo/branding" ["category_nicename"]=> string(13) "logo-branding" ["category_parent"]=> int(0) } [1]=> object(WP_Term)#10495 (17) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(13) "Bez kategorii" ["slug"]=> string(13) "bez-kategorii" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(3) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "3" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(3) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(13) "Bez kategorii" ["category_nicename"]=> string(13) "bez-kategorii" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • identyfikacja wizualna

    Ile kosztuje identyfikacja wizualna?

    Czas czytania: 7 minut
  • array(2) { [0]=> object(WP_Term)#10493 (17) { ["term_id"]=> int(20) ["name"]=> string(12) "Szybkie tipy" ["slug"]=> string(12) "szybkie-tipy" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(20) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(1) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" ["cat_ID"]=> int(20) ["category_count"]=> int(1) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Szybkie tipy" ["category_nicename"]=> string(12) "szybkie-tipy" ["category_parent"]=> int(0) } [1]=> object(WP_Term)#10490 (17) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(13) "Bez kategorii" ["slug"]=> string(13) "bez-kategorii" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(3) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "3" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(3) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(13) "Bez kategorii" ["category_nicename"]=> string(13) "bez-kategorii" ["category_parent"]=> int(0) } }

    array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10509 (17) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(13) "Bez kategorii" ["slug"]=> string(13) "bez-kategorii" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(3) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "3" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(3) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(13) "Bez kategorii" ["category_nicename"]=> string(13) "bez-kategorii" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • Jak wypromowa膰 bloga? Dla wszystkich, kt贸rzy nie wiedz膮 jak rozwin膮膰 bloga

  • array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10491 (17) { ["term_id"]=> int(19) ["name"]=> string(26) "P艂atne kampanie reklamowe" ["slug"]=> string(15) "platne-kampanie" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "2" ["cat_ID"]=> int(19) ["category_count"]=> int(2) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(26) "P艂atne kampanie reklamowe" ["category_nicename"]=> string(15) "platne-kampanie" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • Jak skutecznie prowadzi膰 kampanie Facebook i Google Ads? Zobacz spos贸b Agencji Fallow Deer.

    Czas czytania: 6 minut
  • array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10288 (17) { ["term_id"]=> int(15) ["name"]=> string(3) "SEO" ["slug"]=> string(3) "seo" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(15) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "6" ["cat_ID"]=> int(15) ["category_count"]=> int(4) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(3) "SEO" ["category_nicename"]=> string(3) "seo" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • Jak prowadzi膰 bloga firmowego? Konkretne porady

    Czas czytania: 10 minut
  • array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10493 (17) { ["term_id"]=> int(3) ["name"]=> string(13) "Logo/branding" ["slug"]=> string(13) "logo-branding" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(3) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "1" ["cat_ID"]=> int(3) ["category_count"]=> int(4) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(13) "Logo/branding" ["category_nicename"]=> string(13) "logo-branding" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • jak powstaje identyfikacja wizualna i logo

    Jak powstaje identyfikacja wizualna?

    Czas czytania: 10 minut
  • array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10488 (17) { ["term_id"]=> int(4) ["name"]=> string(9) "Marketing" ["slug"]=> string(9) "marketing" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(4) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "4" ["cat_ID"]=> int(4) ["category_count"]=> int(4) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(9) "Marketing" ["category_nicename"]=> string(9) "marketing" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • walka cen膮 marketing

    Jak budowa膰 si艂臋 marki? 10 sposob贸w na zwi臋kszenie si艂y marki.

    Czas czytania: 7 minut
  • array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10288 (17) { ["term_id"]=> int(15) ["name"]=> string(3) "SEO" ["slug"]=> string(3) "seo" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(15) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "6" ["cat_ID"]=> int(15) ["category_count"]=> int(4) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(3) "SEO" ["category_nicename"]=> string(3) "seo" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • Jak pisa膰 teksty SEO? Artyku艂y SEO kt贸re zmia偶d偶膮 konkurencje!

    Czas czytania: 27 minut
  • array(1) { [0]=> object(WP_Term)#10493 (17) { ["term_id"]=> int(15) ["name"]=> string(3) "SEO" ["slug"]=> string(3) "seo" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(15) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "6" ["cat_ID"]=> int(15) ["category_count"]=> int(4) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(3) "SEO" ["category_nicename"]=> string(3) "seo" ["category_parent"]=> int(0) } }

  • Kategorie w Sklepie Internetowym (twoja przysz艂a maszynka do robienia pieni臋dzy!)

    Czas czytania: 7 minut