21/2/2024

Identyfikacja wizualna firmy – Kompletny Przewodnik.

Daniel Smoleń
21.2.2024
Spis treści

Identyfikacja wizualna jest jak dla człowieka wygląd fizyczny czy ubiór oraz to jak prezentuje się w towarzystwie. Chcemy tego czy nie, oceniamy się po okładce i tak również jest w przypadku wizerunku naszej firmy. Identyfikacja wizualna pozwala na odróżnienie się od konkurencji i zbudowanie unikalnej pozycji, ale tylko wtedy gdy robimy to świadomie, określając wcześniej strategię marki, o której pisaliśmy tutaj.

Wyjaśnimy Ci, z czym wiążę się proces wdrażania nowej identyfikacji wizualnej. Powiemy Ci jakie są zalety, ale też jakie są zagrożenia rozpoczynania procesu tworzenia identyfikacji.

Przedstawimy koszty i wiele, wiele więcej. Po tym artykule, będziesz wiedzieć wszystko co trzeba, by podejmować świadome decyzje w zakresie tworzenia nowej identyfikacji wizualnej dla firmy.

Co to jest system identyfikacji wizualnej?

Identyfikacja wizualna firmy to zestaw ustalonych reguł wizualnych takich jak kolory, wzory, fonty czy znaki, których używa przedsiębiorstwo, w celu uzyskania czytelnej i spójnej percepcji w umysłach swoich odbiorców.

Identyfikacja wizualna

Tworząc ramy identyfikacji wizualnej dążymy do tego, żeby klienci myśleli o nas w określony przez nas sposób. Nie zostawiamy tego przypadkowi. A to pozwala odróżnić się od konkurencji i mieć „lepszych” klientów, którzy pasują bardziej do nas.

Tym samym, identyfikacja wizualna jest po prostu graficznym „ambasadorem” strategii marki komunikując graficznie to, jak marka chce być postrzegana.

Jeśli:

  • znamy swoich odbiorców i wiemy czego potrzebują,
  • dobrze zdiagnozowaliśmy swoje mocne strony,
  • zmapowaliśmy się na tle konkurencji

to możemy wyciągnąć odpowiednie wnioski, na temat tego czego potrzebuje rynek i nasi odbiorcy.

Na podstawie „insightów”, możemy zdecydować, na przykład, że na rynku brakuje firmy o charakterze buntownika.

Taka decyzja strategiczna przekłada się na wybór kolorów czy wzorów.

Dla przykładu, prędzej wybierzemy kolor czerwony dla marki o archetypie buntownika, niż o archetypie niewinnego.

archetyp marki
Przykłady archetypów

Nie musisz zgadywać, który z powyższych to „buntownik”, a który to „niewinny”, prawda? 😀

Celem tożsamości wizualnej jest łatwe rozpoznawanie firmy oraz wyróżnienie jej spośród konkurencji.

Jakie korzyści płyną ze stworzenia identyfikacji wizualnej? Dlaczego jest ważna?

  • Buduje pierwsze wrażenie
    Jak pokazują badania, człowiekowi wystarczą sekundy, by wydać opinię o firmie czy produkcie. Zestawmy to z faktem, że człowiek lubi także potwierdzać swoje hipotezy – i już wiemy, jak istotny jest to aspekt.
  • Wzmacnia efekt ekspozycji – w dobie zalewu ilości bodźców, klienci potrzebują z marką kilku lub kilkudziesięciu punktów styku, żeby byli gotowi jej zaufać. A co się stanie jeśli nasi odbiorcy stykają się z niespójnym naszym wizerunkiem? Mogą w ogóle nie rozpoznać, że to my.
  • Pozycjonuje względem konkurencji
    Określenie swojego wizerunku poprzez strategię komunikacji, a później odzwierciedlenie jej poprzez materiały graficzne buduje Twój spójny i mocny wizerunek, co wyróżnia cię na tle konkurencji.
  • Potwierdza profesjonalizm firmy
    Dobre i spójne materiały pokazują twoje podejście do biznesu i klienta. Psychologiczny ,,efekt Aureoli” mówi o tym, że na podstawie jednej cechy człowieka automatycznie przypisujemy mu inne. Czyli jeśli np. ktoś jest życzliwy, to z założenia myślimy, że jest również inteligentny. A więc atrakcyjnie wizualna identyfikacja pozwala myśleć pozytywnie o całym twoim biznesie.
  • Pozwala budować siłę marki
    Jeśli klienci wierzą w Twoje wartości, umiesz pokazać swoje atuty i dobrze pozycjonujesz się względem konkurencji, to nie musisz tak mocno walczyć ceną. Silny wizerunek pozwala na wyższe marże. Pomyśl o Apple – klienci nie kupują jedynie telefonu czy komputera; kupują styl życia. Więcej o znaczeniu budowania siły marki pisaliśmy w artykule – Jak budować siłę marki? 10 sposobów na zwiększenie siły marki.

Z czego składa się system identyfikacji wizualnej?

Na identyfikację wizualną składają się:

  • logo,
  • wzory,
  • kolory,
  • typografia,
  • ułożenie elementów względem siebie,
  • materiały drukowane, takie jak: papier firmowy, wizytówka, teczka, ulotka,
  • wzory grafik służących do promocji w internecie, np. posty do social media.

Identyfikacja wizualna marki nigdy nie powinna być tworzona w oderwaniu od strategii komunikacji marki – musi być jej przedłużeniem i wizualnym wyrażeniem.

Gdy znamy potrzeby i przekonania swoich klientów, możemy na nie odpowiedzieć budując pożądane wrażenie, określone np. poprzez misję firmy, ton głosu marki czy slogan. Więcej o tym jak stworzyć strategię komunikacji pisaliśmy w artykule: Jak stworzyć wizerunek marki, który zachwyca. Tworzymy misję, slogan i język komunikacji.

Co to jest key visual?

Dobra identyfikacja wizualna to nie tylko stworzenie logo. Key Visual, czyli w wolnym tłumaczeniu „główny element wizualny” to część wspólna całego systemu identyfikacji. Key Visual to główny pomysł na identyfikację wizualną wyrażony poprzez motyw graficzny, przejawiający się we wszystkich materiałach wizualnych firmy.

Key visual może być przekazany poprzez obraz, wzór, typografię, kolor, animacje lub połączenie tych elementów. Key visual określa ogół symboli, które reprezentują markę i stanowi motyw wizualny z którym kojarzymy daną firmę.

Przykład key visual

Coca-Cola, która odkąd pamiętamy wiązała swój wizerunek marki z postacią Świętego Mikołaja, hasła „Coraz bliżej święta”, z kolorem czerwonym, „fikuśną” typografią koloru czerwonego, charakterystycznym kształtem butelki, a to dalej nie koniec „ikon”, które kojarzymy z tą marką.

Wizerunek marki Coca-Cola

Przykład Key Visual polskiej firmy

W przypadku producenta okien i drzwi „Komsta”, w strategii marki postawiliśmy na pewność, jako wartości która stanęła na czele komunikacji. Tę pewność zobrazowaliśmy w identyfikacji poprzez:

  • prostą i mocną formę znaków,
  • bezszeryfowy font z wielkimi literami w logo komunikujące o silę,
  • kolorze bordowym, który łączony jest z siłą woli i przywództwem.

Zwróć uwagę jak główny motyw w postaci naroża okna, powtarza się zarówno w sygnecie logo jak również wykorzystany jest jako wzór w wielu innych materiałach marketingowych.

logo Komsta wizualizacja
materiały drukowane identyfikacja wizualna
Wizualizacja samochodu Komsta
identyfikacja wizualna Komsta

Całość identyfikacji wizualnej firmy Komsta daje poczucie obcowania z firmą stabilną i pewną siebie.

Ile kosztuje identyfikacja wizualna, ile budżetu przeznaczyć na logo i identyfikację wizualną?

W skrócie, nie ma jednej stawki za stworzenie identyfikacji wizualnej, którą moglibyśmy tu podać. Ale spokojnie, nie zostawimy tak tego.

Zdecydowanie więcej o kosztach związanych z identyfikacją wizualną i o tym, co na nią wpływa, pisaliśmy w artykule: Ile kosztuje identyfikacja wizualna?

Skracając do minimum powyższy artykuł: Koszt systemu identyfikacji wizualnej zależy od jakości wykonawcy, stopnia rozbudowania projektu oraz wielkości Twojej firmy.

Za stworzenie identyfikacji z prostą księgą tożsamości:

  • około 1000 – 2000 zł weźmie mało doświadczony freelancer,
  • od 3000 – 10 000 zł weźmie doświadczony freelancer, który traktuje freelancing jako swój główny dochód,
  • min. 5,000 zł weźmie mała agencja reklamowa z niewielkim doświadczeniem,
  • min. 10,000 zł weźmie agencja z dobrym portfolio, współpracująca z małymi i średnimi podmiotami,
  • co najmniej 25,000 zł (bez górnego limitu) weźmie agencja współpracująca z dużymi klientami.

Jak widzisz, widełki cenowe są szerokie. A więc nasuwa się pytanie ,,Komu to zlecić?”

Komu zlecić projekt identyfikacji wizualnej?

Kogo zatrudnić do stworzenia identyfikacji wizualnej? Jak znaleźć odpowiednią agencję czy freelancera do stworzenia logo i identyfikacji wizualnej? Odpowiedź nie jest prosta.

Im większa firma, tym relatywnie większe ryzyko zatrudnienia mniej profesjonalnego freelancera czy agencji reklamowej. Z drugiej strony, właściciel osiedlowego warzywniaka nie powinien inwestować dziesiątek tysięcy w nową identyfikację.

Pomożemy Ci. Mamy dla Ciebie quiz, który pozwoli Ci wybrać firmę do realizacji identyfikacji wizualnej. Wystarczą 2 minuty. Oceń w skali od 1-10 każde z poniższych stwierdzeń, gdzie:

1 oznacza zdecydowanie nie, a 10 oznacza zdecydowanie tak.

  1. Silny wizerunek marki ma duże znaczenie w mojej branży. Oceń w skali od 1-10.
  2. Nowa identyfikacja pomoże osiągnąć ważne dla mojej firmy cele biznesowe w najbliższych latach. Oceń w skali od 1-10.
  3. Wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej będzie kosztowne. (np. duży serwis internetowy, oklejenie floty samochodów, szyldy, banery itp.). Oceń w skali od 1-10, gdzie 1 pkt to około 1000 zł, a 10 pkt to 100 tys zł lub więcej.
  4. Źle skrojona identyfikacja wizualna może narazić moją firmę na wysokie koszty wizerunkowe i majątkowe. Oceń w skali od 1-10.

Dodaj wynik do siebie.

Wynik od 4 do 15 – Identyfikacja wizualna dla małej firmy

W przypadku małej firmy być może wystarczy współpraca z freelancerem czy początkującą agencją reklamową – w tym przypadku należy się przygotować na inwestycje w granicach 3000 – 10,000 zł.

Wynik od 16 do 30 – Identyfikacja dla średniej firmy

Być może Twoja firma robi milionowe obroty rocznie i zatrudnia kilkudziesięciu pracowników, a być może aspekt wizerunkowy jest szczególnie istotny w Twojej branży. W tym przypadku warto zainwestować w profesjonalną identyfikację wizualną i przygotować się na koszt minimalny 10,000 zł za podstawową identyfikację wizualną.

Wynik od 31 do 40 – Identyfikacja dla dużej firmy

W przypadku dużej firmy lub z takiej branży, gdzie wizerunek ma ogromne znaczenie, błędy w identyfikacji mogą przynieść bardzo duże straty. Należy przeanalizować wszelkie pola eksploatacji identyfikacji wizualnej i jej wpływu na długoterminowe cele biznesowe. To wymaga zazwyczaj stworzenia większej ilości konceptów i projektów, a przede wszystkim pracy większej ilości specjalistów.

Konsekwencje źle skrojonej identyfikacji wizualnej dla dużej firmy mogą być ogromne. W tym przypadku nie ma miejsca na półśrodki, więc należy przygotować się na koszt między 25 000 zł a 100 000 zł (choć tak naprawdę górnego limitu nie ma). Cena uzgadniana jest indywidualnie na podstawie wymagań projektu.

Co składa się na identyfikację wizualną?

Istnieją pewne podstawowe materiały, które są zazwyczaj projektowane w ramach identyfikacji wizualnej. Taka podstawa stanowi dobre pole, by pokazać key visual, czyli przewodni motyw, który w różnych wariantach wykorzystuje się na wszelkich materiałach promocyjnych. W przypadku naszej agencji projektujemy standardowo:

  • logo,
  • kolorystyka i typografia,
  • akcydensy (wizytówka, papier firmowy, teczka),
  • przykłady grafiki do social media (Facebook, Instagram),
  • Zdjęcie profilowe do social media oraz tło do Facebooka.
logotyp szyld Komsta

Zakres projektowanych materiałów w ramach systemu identyfikacji wizualnej różni się w zależności od wymagań danego biznesu. W naszej agencji dajemy do wyboru jeden dodatkowy materiał w przypadku podstawowego pakietu identyfikacji wizualnej.

Oprócz wyżej wymienionych można dobrać:

  • dwustronną ulotkę lub podziękowanie za zakupy,
  • voucher,
  • nakładkę do instagramowych stories,
  • szablon prezentacji Power Point,
  • stopka e-mail,
  • inny materiał wymagający podobnego nakładu pracy.

Taka podstawa pozwala już na jasne określenie, jak ma wyglądać identyfikacja wizualna. Tym samym wyznacza ramy wizualne, w jakich mają powstawać kolejne materiały. A więc kolejne materiały mogą powstawać efektywnie i spójnie z nakreśloną identyfikacją.

Jakie jeszcze materiały może obejmować identyfikacja wizualna?

W zależności od wymagań klientów, zdarza się nam projektować dodatkowe materiały, które pokazujemy na etapie prezentacji identyfikacji wizualnej. Mogą być to np.:

  • szablon graficzny wiadomości e-mail,
  • folder reklamowy, wielostronna ulotka, menu,
  • oznakowanie środków transportu
  • plakat,
  • fragment strony internetowej,
  • opakowania, torby, etykiety,
  • gadżety reklamowe (czapki, kubki, naklejki, ubrania, itp.)
  • tablice informacyjne zewnętrzne,
  • tablice informacyjne wewnętrzne,
  • wygląd produktów,
  • form audiowizualnych np. wygląd Reelsów.

Komsta elementy identyfikacji

Jakie materiały WYBRAĆ w ramach stworzenia identyfikacji wizualnej?

Według nas podstawowy pakiet obejmujący logo, akcydensy (papier firmowy, wizytówka, teczka), grafikę do social mediów, zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle na Facebooka oraz jeden dodatkowy materiał to optymalne zestawienie. Umiejętnie przedstawi key visual i stanowić będzie dobrą podstawę do sedna całego zlecenia. Ostatecznie w projektowaniu identyfikacji wizualnej najważniejsze jest przedstawienie pomysłu i ram identyfikacji wizualnej.

sport center elementy identyfikacji

Gdy zgadzamy się już co do pomysłu przedstawionego za pomocą wzorów, kolorów czy typografii to możemy przejść do tworzenia kolejnych materiałów, co jest znacznie bardziej efektywne.

Są oczywiście wyjątki, takie jak specyficzne branże czy większe firmy, które wymagają prezentacji znacznie większej ilości materiałów lub materiałów niestandardowych. Należy jednak pamiętać, że dodając kolejne materiały proces zdecydowanie się komplikuje. Wciąż pracujemy na otwartym organizmie gdzie ramy identyfikacji przesuwają się raz w lewo, raz w prawo. A to oznacza wiele godzin więcej poświęconych na każdy materiał, niż gdyby te ramy były ustalone – a to kosztuje. Dlatego:

Zlecając identyfikację wizualną wybierz tylko te materiały, których niezbędnie potrzebujesz, aby zrozumieć ramy identyfikacji wizualnej

Dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze na tworzeniu kolejnych materiałów, ponieważ projektanci tworzący np. stronę internetową będą mieli ramy identyfikacji wizualnej, na których będą mogli pracować.

Jak wygląda proces tworzenia identyfikacji wizualnej?

Napisaliśmy rozbudowany artykuł na temat procesu powstawania identyfikacji w naszej agencji: Proces tworzenia identyfikacji wizualnej – ile trwa i z czego się składa?

Po pierwsze, tworzenie identyfikacji wizualnej firmy składa się z kilku etapów takich jak research, budowanie strategii, szkice, tworzenie logotypu, praca nad key visual, identyfikacja wizualna czy zbudowanie księgi tożsamości.

Każdy z nich wymaga czasu na przemyślenie oraz przetestowanie różnych dróg. Następnie każdy etap wymaga rewizji z klientem, który również potrzebuje czasu na decyzję. Następnie wprowadzane są wymagane poprawki.

Ile trwa projektowanie systemu identyfikacji wizualnej?

Profesjonalna identyfikacja wizualna wymaga czasu. Jeśli chcesz zrobić to dobrze, to trzeba uzbroić się w kilkutygodniową cierpliwość.

Pamiętaj, że wyznaczone ramy czasowe są szacunkowe i będą zależały od stopnia rozbudowania projektu. W przypadku bardziej rozbudowanych projektów, w których wymagane jest przeprowadzenie badań jakościowych i ilościowych, proces może się znacznie wydłużyć. Proces tworzenia identyfikacji wizualnej składa się z kilku etapów.

Proces powstawania identyfikacji wizualnej:

  1. Faza Discovery (około 10 dni roboczych do miesiąca) – Podstawą działań jest ustalenie wyraźnego celu biznesowego, w którym ma pomóc nowa identyfikacja wizualna. Stawiamy hipotezy i dobieramy metody badawcze, które pozwolą nam je sprawdzić. Zależnie od wymagań projektu przeprowadzamy pogłębione wywiady z właścicielami i pracownikami, analizujemy dane z Google Analytics, narzędzi SEO, platform reklamowych, analizujemy feedback od klientów czy przeprowadzamy ankiety. Wykonujemy również dogłębną analizę konkurencji. Na tym etapie pozyskujemy i analizujemy dane, które stanowią podstawę do decyzji strategicznych.
  2. Strategia komunikacji (około 10 dni roboczych) – wnioski z pierwszego etapu, czyli ,,key insights” stanowią podstawę do stworzenia obietnicy marki, misji firmy, tonu głosu marki, archetypu marki, sloganu firmowego, określenia mocnych stron i wypracowania przekazu opartego na korzyściach ważnych dla odbiorców. Wynikiem zbudowanej strategii jest spójny przekaz, który pozwala pozycjonować się na rynku względem konkurentów. Przekaz taki ma za zadanie zbudować odpowiedni obraz firmy w oczach klientów i wyznacza kierunek dla wszelkich decyzji związanych z komunikacją marketingową. Po akceptacji strategii przez klienta tworzymy również moodboard, czyli tablicę inspiracji – jest to zbiór wszelkich wizualnych inspiracji z rynku polskiego i zagranicznego. Taka tablica inspiracji tworzy podstawę do rozmów o kierunku, w którym pójdzie design. Po ustaleniu kierunku z klientem, przechodzimy do tworzenia własnych koncepcji.
  3. Logotyp (około 10 dni roboczych) – szkicujemy, eksplorując wszelkie możliwe kierunki. Wybrane koncepty realizujemy w programach graficznych i przedstawiamy klientom najlepsze z nich za pomocą wizualizacji. Po ewentualnych poprawkach i akceptacji przechodzimy do kolejnego etapu.
  4. Identyfikacja wizualna (około 10 dni roboczych) – pracujemy nad konceptem key visual (motywu przewodniego). Określamy wzory, kolory, typografię, ikonografię. Tworzymy prezentację za pomocą wizualizacji na wybranych materiałach. Po akceptacji i poprawkach pozostaje praca nad eksportem plików gotowych do druku i na poszczególne media.
  5. Księga tożsamości marki i przekazanie plików (około 7 dni roboczych) – całość naszej pracy przedstawiamy w Księdze Tożsamości, czyli dokumencie stanowiącym fundament do tworzenia kolejnych materiałów wizualnych. Księga tożsamości dba o spójność wizerunki marki.

O czym jeszcze warto wiedzieć zamawiając identyfikację wizualną?

1. Rundy poprawek

Już na etapie oferty powinieneś wiedzieć, ile rund poprawek do każdego etapu i materiału Ci przysługuje i co się stanie jeśli potrzebujesz więcej zmian.

2. Przekazanie autorskich praw majątkowych

Dowiedz się czy na pewno agencja przekaże Ci autorskie prawa majątkowe i czy jest to dodatkowy koszt. Dzięki temu, będziesz mógł rozszerzać i zmieniać identyfikację wizualną oraz współpracować w przyszłości z innymi specjalistami nad swoją identyfikacją.

Wiele agencji (według badania STGU.PL aż 50% agencji) dolicza za to dodatkową stawkę. Osobiście uważam, że nie powinno być to dodatkowo wyceniane, dlatego my nie doliczamy żadnych dodatkowych kosztów związanych z przekazaniem praw.

3. Przekazanie plików otwartych

Przekazanie otwartych, edytowalnych plików związane jest ze średnio o 50% większą stawką dla danego materiału. Zastanów się, czy na pewno potrzebujesz danego materiału w edytowalnej formie.

W naszej agencji przekazujemy w cenie otwarte pliki logo oraz wzorów identyfikacji wizualnej, natomiast przekazanie otwartych plików wizytówek, papieru firmowego, folderu reklamowego, ulotki itd., wiąże się z dodatkową opłatą 30% podstawowej stawki.

4. Umowa

Warto podpisać umowę, by mieć na papierze informacje, że wszelkie wzory, ikony czy wizualizacje są własnością majątkową agencji, która przekazuje do nich prawa. Nie chcesz być posądzony o plagiat.

5. Czym różni się księga znaku a księga identyfikacji wizualnej?

Księga znaku jest zbiorem zasad związanych z zastosowaniem wyłącznie logotypu.

Księga identyfikacji wizualnej jest zdecydowanie bardziej rozbudowanym dokumentem, który zawiera w sobie księgę znaku oraz ramy zastosowania identyfikacji wizualnej. Upewnij się, co oferuje agencja w swojej ofercie.

Księga identyfikacji wizualnej to dokument określający ramy identyfikacji wizualnej. Taki materiał dba o spójność marki przy powstawaniu kolejnych materiałów takich jak serwis internetowy, posty w social media czy materiałów drukowanych.

księga tożsamości Komsta

Czy można negocjować cenę identyfikacji wizualnej?

Pamiętaj, że identyfikacja wizualna to czas, który muszą poświęcić specjaliści, by była na odpowiednim poziomie. Jeśli zapłacisz mniej, to czy zespół powinien pracować krócej nad twoją identyfikacją? To wpłynęłoby na jakość zlecenia, a tego nie chcesz.

Natomiast istnieje pewne pole do negocjacji w innych kwestiach. Jeśli nie potrzebujesz jakiegoś materiału, zapytaj czy można zamienić go na inny. Jeśli materiał jest podobny, to agencja nie powinna mieć nic przeciwko podmianie.

Jeśli chcesz rozpocząć z nami współpracę w zakresie Brandingu to najlepszym sposobem będzie wypełnienie Briefu: Wypełniam brief o Brandingu

A jeśli chcesz zdiagnozować, która dziedzina Twoje marketingu wymaga poprawy to wypełnij Bezpłatna Diagnoza Twojego Marketingu. Po wypełnieniu będziesz otrzymywać od nas wskazówki jak podążać ścieżką sukcesu w marketingowym lesie.

inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
Bezpłatnie zdiagnozuj swój marketing 💬
Wypełnij ankietę 📝