Identyfikacja wizualna jest jak dla człowieka wygląd fizyczny czy ubiór oraz to jak prezentuje się w towarzystwie. Chcemy tego czy nie, oceniamy się po okładce i tak również jest w przypadku wizerunku naszej firmy. Identyfikacja wizualna pozwala na odróżnienie się od konkurencji i zbudowanie unikalnej pozycji, ale tylko wtedy gdy robimy to świadomie, określając wcześniej strategię marki, o której pisaliśmy tutaj.
Wyjaśnimy Ci, z czym wiążę się proces wdrażania nowej identyfikacji wizualnej. Powiemy Ci jakie są zalety, ale też jakie są zagrożenia rozpoczynania procesu tworzenia identyfikacji.
Przedstawimy koszty i wiele, wiele więcej. Po tym artykule, będziesz wiedzieć wszystko co trzeba, by podejmować świadome decyzje w zakresie tworzenia nowej identyfikacji wizualnej dla firmy.
Identyfikacja wizualna firmy to zestaw ustalonych reguł wizualnych takich jak kolory, wzory, fonty czy znaki, których używa przedsiębiorstwo, w celu uzyskania czytelnej i spójnej percepcji w umysłach swoich odbiorców.
Tworząc ramy identyfikacji wizualnej dążymy do tego, żeby klienci myśleli o nas w określony przez nas sposób. Nie zostawiamy tego przypadkowi. A to pozwala odróżnić się od konkurencji i mieć „lepszych” klientów, którzy pasują bardziej do nas.
Tym samym, identyfikacja wizualna jest po prostu graficznym „ambasadorem” strategii marki komunikując graficznie to, jak marka chce być postrzegana.
Jeśli:
to możemy wyciągnąć odpowiednie wnioski, na temat tego czego potrzebuje rynek i nasi odbiorcy.
Na podstawie „insightów”, możemy zdecydować, na przykład, że na rynku brakuje firmy o charakterze buntownika.
Taka decyzja strategiczna przekłada się na wybór kolorów czy wzorów.
Dla przykładu, prędzej wybierzemy kolor czerwony dla marki o archetypie buntownika, niż o archetypie niewinnego.
Nie musisz zgadywać, który z powyższych to „buntownik”, a który to „niewinny”, prawda? 😀
Celem tożsamości wizualnej jest łatwe rozpoznawanie firmy oraz wyróżnienie jej spośród konkurencji.
Na identyfikację wizualną składają się:
Identyfikacja wizualna marki nigdy nie powinna być tworzona w oderwaniu od strategii komunikacji marki – musi być jej przedłużeniem i wizualnym wyrażeniem.
Gdy znamy potrzeby i przekonania swoich klientów, możemy na nie odpowiedzieć budując pożądane wrażenie, określone np. poprzez misję firmy, ton głosu marki czy slogan. Więcej o tym jak stworzyć strategię komunikacji pisaliśmy w artykule: Jak stworzyć wizerunek marki, który zachwyca. Tworzymy misję, slogan i język komunikacji.
Dobra identyfikacja wizualna to nie tylko stworzenie logo. Key Visual, czyli w wolnym tłumaczeniu „główny element wizualny” to część wspólna całego systemu identyfikacji. Key Visual to główny pomysł na identyfikację wizualną wyrażony poprzez motyw graficzny, przejawiający się we wszystkich materiałach wizualnych firmy.
Key visual może być przekazany poprzez obraz, wzór, typografię, kolor, animacje lub połączenie tych elementów. Key visual określa ogół symboli, które reprezentują markę i stanowi motyw wizualny z którym kojarzymy daną firmę.
Coca-Cola, która odkąd pamiętamy wiązała swój wizerunek marki z postacią Świętego Mikołaja, hasła „Coraz bliżej święta”, z kolorem czerwonym, „fikuśną” typografią koloru czerwonego, charakterystycznym kształtem butelki, a to dalej nie koniec „ikon”, które kojarzymy z tą marką.
W przypadku producenta okien i drzwi „Komsta”, w strategii marki postawiliśmy na pewność, jako wartości która stanęła na czele komunikacji. Tę pewność zobrazowaliśmy w identyfikacji poprzez:
Zwróć uwagę jak główny motyw w postaci naroża okna, powtarza się zarówno w sygnecie logo jak również wykorzystany jest jako wzór w wielu innych materiałach marketingowych.
Całość identyfikacji wizualnej firmy Komsta daje poczucie obcowania z firmą stabilną i pewną siebie.
W skrócie, nie ma jednej stawki za stworzenie identyfikacji wizualnej, którą moglibyśmy tu podać. Ale spokojnie, nie zostawimy tak tego.
Zdecydowanie więcej o kosztach związanych z identyfikacją wizualną i o tym, co na nią wpływa, pisaliśmy w artykule: Ile kosztuje identyfikacja wizualna?
Skracając do minimum powyższy artykuł: Koszt systemu identyfikacji wizualnej zależy od jakości wykonawcy, stopnia rozbudowania projektu oraz wielkości Twojej firmy.
Jak widzisz, widełki cenowe są szerokie. A więc nasuwa się pytanie ,,Komu to zlecić?”
Kogo zatrudnić do stworzenia identyfikacji wizualnej? Jak znaleźć odpowiednią agencję czy freelancera do stworzenia logo i identyfikacji wizualnej? Odpowiedź nie jest prosta.
Im większa firma, tym relatywnie większe ryzyko zatrudnienia mniej profesjonalnego freelancera czy agencji reklamowej. Z drugiej strony, właściciel osiedlowego warzywniaka nie powinien inwestować dziesiątek tysięcy w nową identyfikację.
Pomożemy Ci. Mamy dla Ciebie quiz, który pozwoli Ci wybrać firmę do realizacji identyfikacji wizualnej. Wystarczą 2 minuty. Oceń w skali od 1-10 każde z poniższych stwierdzeń, gdzie:
1 oznacza zdecydowanie nie, a 10 oznacza zdecydowanie tak.
Dodaj wynik do siebie.
W przypadku małej firmy być może wystarczy współpraca z freelancerem czy początkującą agencją reklamową – w tym przypadku należy się przygotować na inwestycje w granicach 3000 – 10,000 zł.
Być może Twoja firma robi milionowe obroty rocznie i zatrudnia kilkudziesięciu pracowników, a być może aspekt wizerunkowy jest szczególnie istotny w Twojej branży. W tym przypadku warto zainwestować w profesjonalną identyfikację wizualną i przygotować się na koszt minimalny 10,000 zł za podstawową identyfikację wizualną.
W przypadku dużej firmy lub z takiej branży, gdzie wizerunek ma ogromne znaczenie, błędy w identyfikacji mogą przynieść bardzo duże straty. Należy przeanalizować wszelkie pola eksploatacji identyfikacji wizualnej i jej wpływu na długoterminowe cele biznesowe. To wymaga zazwyczaj stworzenia większej ilości konceptów i projektów, a przede wszystkim pracy większej ilości specjalistów.
Konsekwencje źle skrojonej identyfikacji wizualnej dla dużej firmy mogą być ogromne. W tym przypadku nie ma miejsca na półśrodki, więc należy przygotować się na koszt między 25 000 zł a 100 000 zł (choć tak naprawdę górnego limitu nie ma). Cena uzgadniana jest indywidualnie na podstawie wymagań projektu.
Istnieją pewne podstawowe materiały, które są zazwyczaj projektowane w ramach identyfikacji wizualnej. Taka podstawa stanowi dobre pole, by pokazać key visual, czyli przewodni motyw, który w różnych wariantach wykorzystuje się na wszelkich materiałach promocyjnych. W przypadku naszej agencji projektujemy standardowo:
Zakres projektowanych materiałów w ramach systemu identyfikacji wizualnej różni się w zależności od wymagań danego biznesu. W naszej agencji dajemy do wyboru jeden dodatkowy materiał w przypadku podstawowego pakietu identyfikacji wizualnej.
Taka podstawa pozwala już na jasne określenie, jak ma wyglądać identyfikacja wizualna. Tym samym wyznacza ramy wizualne, w jakich mają powstawać kolejne materiały. A więc kolejne materiały mogą powstawać efektywnie i spójnie z nakreśloną identyfikacją.
W zależności od wymagań klientów, zdarza się nam projektować dodatkowe materiały, które pokazujemy na etapie prezentacji identyfikacji wizualnej. Mogą być to np.:
Według nas podstawowy pakiet obejmujący logo, akcydensy (papier firmowy, wizytówka, teczka), grafikę do social mediów, zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle na Facebooka oraz jeden dodatkowy materiał to optymalne zestawienie. Umiejętnie przedstawi key visual i stanowić będzie dobrą podstawę do sedna całego zlecenia. Ostatecznie w projektowaniu identyfikacji wizualnej najważniejsze jest przedstawienie pomysłu i ram identyfikacji wizualnej.
Gdy zgadzamy się już co do pomysłu przedstawionego za pomocą wzorów, kolorów czy typografii to możemy przejść do tworzenia kolejnych materiałów, co jest znacznie bardziej efektywne.
Są oczywiście wyjątki, takie jak specyficzne branże czy większe firmy, które wymagają prezentacji znacznie większej ilości materiałów lub materiałów niestandardowych. Należy jednak pamiętać, że dodając kolejne materiały proces zdecydowanie się komplikuje. Wciąż pracujemy na otwartym organizmie gdzie ramy identyfikacji przesuwają się raz w lewo, raz w prawo. A to oznacza wiele godzin więcej poświęconych na każdy materiał, niż gdyby te ramy były ustalone – a to kosztuje. Dlatego:
Zlecając identyfikację wizualną wybierz tylko te materiały, których niezbędnie potrzebujesz, aby zrozumieć ramy identyfikacji wizualnej
Dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze na tworzeniu kolejnych materiałów, ponieważ projektanci tworzący np. stronę internetową będą mieli ramy identyfikacji wizualnej, na których będą mogli pracować.
Napisaliśmy rozbudowany artykuł na temat procesu powstawania identyfikacji w naszej agencji: Proces tworzenia identyfikacji wizualnej – ile trwa i z czego się składa?
Po pierwsze, tworzenie identyfikacji wizualnej firmy składa się z kilku etapów takich jak research, budowanie strategii, szkice, tworzenie logotypu, praca nad key visual, identyfikacja wizualna czy zbudowanie księgi tożsamości.
Każdy z nich wymaga czasu na przemyślenie oraz przetestowanie różnych dróg. Następnie każdy etap wymaga rewizji z klientem, który również potrzebuje czasu na decyzję. Następnie wprowadzane są wymagane poprawki.
Profesjonalna identyfikacja wizualna wymaga czasu. Jeśli chcesz zrobić to dobrze, to trzeba uzbroić się w kilkutygodniową cierpliwość.
Pamiętaj, że wyznaczone ramy czasowe są szacunkowe i będą zależały od stopnia rozbudowania projektu. W przypadku bardziej rozbudowanych projektów, w których wymagane jest przeprowadzenie badań jakościowych i ilościowych, proces może się znacznie wydłużyć. Proces tworzenia identyfikacji wizualnej składa się z kilku etapów.
Już na etapie oferty powinieneś wiedzieć, ile rund poprawek do każdego etapu i materiału Ci przysługuje i co się stanie jeśli potrzebujesz więcej zmian.
Dowiedz się czy na pewno agencja przekaże Ci autorskie prawa majątkowe i czy jest to dodatkowy koszt. Dzięki temu, będziesz mógł rozszerzać i zmieniać identyfikację wizualną oraz współpracować w przyszłości z innymi specjalistami nad swoją identyfikacją.
Wiele agencji (według badania STGU.PL aż 50% agencji) dolicza za to dodatkową stawkę. Osobiście uważam, że nie powinno być to dodatkowo wyceniane, dlatego my nie doliczamy żadnych dodatkowych kosztów związanych z przekazaniem praw.
Przekazanie otwartych, edytowalnych plików związane jest ze średnio o 50% większą stawką dla danego materiału. Zastanów się, czy na pewno potrzebujesz danego materiału w edytowalnej formie.
W naszej agencji przekazujemy w cenie otwarte pliki logo oraz wzorów identyfikacji wizualnej, natomiast przekazanie otwartych plików wizytówek, papieru firmowego, folderu reklamowego, ulotki itd., wiąże się z dodatkową opłatą 30% podstawowej stawki.
Warto podpisać umowę, by mieć na papierze informacje, że wszelkie wzory, ikony czy wizualizacje są własnością majątkową agencji, która przekazuje do nich prawa. Nie chcesz być posądzony o plagiat.
Księga znaku jest zbiorem zasad związanych z zastosowaniem wyłącznie logotypu.
Księga identyfikacji wizualnej jest zdecydowanie bardziej rozbudowanym dokumentem, który zawiera w sobie księgę znaku oraz ramy zastosowania identyfikacji wizualnej. Upewnij się, co oferuje agencja w swojej ofercie.
Księga identyfikacji wizualnej to dokument określający ramy identyfikacji wizualnej. Taki materiał dba o spójność marki przy powstawaniu kolejnych materiałów takich jak serwis internetowy, posty w social media czy materiałów drukowanych.
Pamiętaj, że identyfikacja wizualna to czas, który muszą poświęcić specjaliści, by była na odpowiednim poziomie. Jeśli zapłacisz mniej, to czy zespół powinien pracować krócej nad twoją identyfikacją? To wpłynęłoby na jakość zlecenia, a tego nie chcesz.
Natomiast istnieje pewne pole do negocjacji w innych kwestiach. Jeśli nie potrzebujesz jakiegoś materiału, zapytaj czy można zamienić go na inny. Jeśli materiał jest podobny, to agencja nie powinna mieć nic przeciwko podmianie.
Jeśli chcesz rozpocząć z nami współpracę w zakresie Brandingu to najlepszym sposobem będzie wypełnienie Briefu: Wypełniam brief o Brandingu
A jeśli chcesz zdiagnozować, która dziedzina Twoje marketingu wymaga poprawy to wypełnij Bezpłatna Diagnoza Twojego Marketingu. Po wypełnieniu będziesz otrzymywać od nas wskazówki jak podążać ścieżką sukcesu w marketingowym lesie.