21/2/2024

Ile kosztuje identyfikacja wizualna?

Daniel Smoleń
21.2.2024
Spis treści

Przyszedł czas, żeby stworzyć profesjonalną identyfikację wizualną w Twojej firmie i chcesz dowiedzieć się jaki jest koszt logo, identyfikacji wizualnej, księgi tożsamości i pozostałych materiałów. Odpowiedź na pytanie ile kosztuje identyfikacja wizualna jest zaskakująco złożona. Celem tego artykułu jest przedstawienie tego tematu w jak najbardziej przystępny sposób.

Od czego zależy cena identyfikacji wizualnej?

Dla uproszczenia, można wyróżnić 3 czynniki wpływające na koszt logo i identyfikacji wizualnej. Jakość wykonawcy, stopień rozbudowania projektu oraz wielkość Twojej firmy.

  1. Jakość wykonawcy – tak jak samochód nie równa się samochodowi, tak samo jest w przypadku identyfikacji wizualnej. Jej wycena może skrajnie różnić się między freelancerami i poszczególnymi agencjami. Kontynuując analogię, samochód można stworzyć z różnych materiałów – droższych lub tańszych. Jego wycenę determinuje także ilość procesów i precyzja wykonania. W przypadku tworzenia identyfikacji wizualnej mamy dokładnie tak samo. Uogólniając, zatrudniając freelancera możemy założyć, że jeśli zna się na swoim fachu to wykona poprawnie grafikę. Ale czy odpowiednio przemyśli całą strategię komunikacji? Czy zbada w wystarczający sposób grupę odbiorczą i będzie umiał odpowiedzieć na ich potrzeby, tworząc slogany czy ton głosu marki? Na jakiej podstawie wybierze odpowiednie wzory i kolory? Profesjonalna identyfikacja wizualna musi przede wszystkim być przemyślana. Koszty rosną, gdy w projekt zaangażowanych jest więcej specjalistów (np. strateg biznesu, analityk czy project manager) i gdy procesów jest więcej (np. badania). W zamian dostajemy bardziej dostosowaną identyfikację wizualną, która faktycznie spełnia cele biznesowe.
  2. Stopień rozbudowania projektu – podstawowe pakiety identyfikacji często zawierają dwie propozycje logotypu, do tego podstawowe materiały biurowe takiej jak wizytówka, papier firmowy czy teczka. Często identyfikacja wizualna obejmuje również jeden wybrany i istotny dla klienta materiał, który stanowi tzw. key visual. Za pomocą takiego materiału przedstawia się główny koncept, który przewodzi identyfikacji wizualnej. Może to być np. plakat, ulotka, folder czy szablon prezentacji. Cena identyfikacji rośnie, gdy ilość materiałów jest większa. Naturalnie agencja ma wtedy więcej pracy wiążącej się z dodatkowym czasem poświęconym nad ustaleniami, pracą koncepcyjną, wizualizacjami, poprawkami, prezentacją czy zbudowaniem księgi tożsamości. Przykłady dodatkowych materiałów można wymieniać bez końca. Mogą być to np.: animacja logo, szyld, ulotka ofertowa, stopki mailowe, szablony e-mail, szablony prezentacji, billboardy, kreacje do Social Media, projekt strony internetowej, oklejenie floty itd.
  3. Wielkość Twojej firmy – Większa firma to większa odpowiedzialność za projekt identyfikacji wizualnej, którą obarczona jest agencja reklamowa. Konsekwencje źle zaprojektowanej identyfikacji wizualnej są znacznie większe, gdy firma okleja nie jeden samochód, ale całą flotę. Ponadto, dla dużej firmy trzeba zazwyczaj zaprojektować znacznie więcej materiałów i konceptów. Dodatkowo, w proces decyzyjny zaangażowanych jest też więcej interesariuszy, np. poszczególni dyrektorzy, prezes, członkowie zarządu. To znacząco wydłuża proces konsultacji i poprawek. Znaczące konsekwencje powodują, że nawet drobne decyzje projektowe powinny być oparte na gruntownej analizie danych. A jest nad czym myśleć, ponieważ duże przedsiębiorstwo to więcej usług, działów i produktów, dla których należy znaleźć odpowiednie rozwiązania

Jakie są stawki za stworzenie identyfikacji wizualnej?

Przedstawiamy dwa badania dotyczące wyceny logo i identyfikacji wizualnej. Co ciekawe, płyną z nich skrajnie różne wnioski, co również postaram się wyjaśnić.

Badanie nr 1

Serwis grafmag.pl w 2020 roku przeprowadził badania cyfrowych twórców, w których zapytano o koszt wykonania projektu logo wraz z prostą księgą identyfikacji wizualnej dla średniej wielkości klienta(zatrudniającego do 50 osób), z siedzibą w Polsce (nie w Warszawie), działającego na polskim rynku.

Z badania wynika że:

  • 44% projektantów wycenia pracę nad identyfikacją wizualną na ponad 2000 zł
  • prawie połowa projektantów wycenia swoją pracę poniżej 2000 zł
  • Około 1/3 twórców wycenia swoją pracę w zakresie 2000 zł – 4999 zł
  • Tylko 3% twórców wycenia pracę na ponad 10 000 zł

Badanie obejmowało zarówno freelancerów, jak i agencje reklamowe. Jak widać stawki za podstawową identyfikację wizualną mogą być niskie. Moja hipoteza jest taka, że w ankiecie brali udział przede wszystkim freelancerzy lub małe podmioty – stąd takie niskie ceny.

Badanie nr 2

Spójrzmy na inne badanie, które przeprowadziło w 2020 roku Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej stgu.pl. Tu ceny identyfikacji wizualnej są już skrajnie inne. Co ciekawe, wyceny dotyczą jedynie projektu logo wraz z księgą znaku, która wyjaśnia zasady stosowania logotypu, za to nie obejmuje pozostałych elementów identyfikacji wizualnej, takich jak wzory, kolory identyfikacji, projekt wizytówki czy teczki.

  • Wyceny studia zatrudniającego 3-10 osób to zakres 10 – 25 tys. zł
  • Wyceny freelancerów to zakres 5 – 10 tys. zł

A więc mamy sytuację, gdzie za mniejszy zakres prac mamy znacząco wyższe przedziały cenowe niż w pierwszym badaniu. Zdecydowaną większość respondentów stanowili członkowie STGU (Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej), dlatego można postawić hipotezę, że grupa odbiorcza była bardziej doświadczona i z większymi umiejętnościami, niż respondenci w pierwszym badaniu, stąd znacząca różnica cenowa między badaniami.

Ile kosztuje identyfikacja wizualna?

Jaki widać, powyższe wyniki z dwóch różnych badań są rozbieżne. Znajomość branży i dogłębnie zrobiony research ofert pozwala nam przyjąć poniższe widełki. Za stworzenie identyfikacji z prostą księgą tożsamości:

  • około 1000 – 2000 zł weźmie mało doświadczony freelancer. Mamy tu na myśli osobę, która jest studentem lub zaczynającym grafikiem na etacie, który dorabia po pracy. W tym zakresie nie ma co oczekiwać dogłębnej analizy i zbudowania przemyślanej strategii marki. Można natomiast wybrać freelancera ze względu na jego wcześniejsze realizacje i styl, który nam odpowiada, w ten sposób zwiększając szanse na poprawną realizację.
  • od 3000 – 10 000 zł weźmie doświadczony freelancer, który traktuje freelancing jako swój główny dochód,
  • minimum 5000 zł weźmie mała agencja reklamowa z niewielkim doświadczeniem. Będzie to agencja, w której zazwyczaj nad projektem będą pracować co najmniej 2 osoby odpowiedzialne z jednej strony za koncepcję, a z drugiej za grafikę. Projekt taki powinien mieć już jakąś podstawową analitykę i budowanie strategii na podstawie obiektywnych danych.
  • minimum 10000 zł weźmie agencja z dobrym portfolio, współpracująca z małymi i średnimi podmiotami. Wyższe koszty związane będą z bardziej zaawansowaną analityką, przemyślaną strategią komunikacji i pogłębionym kontaktem z klientem. W tym zakresie klient powinien oczekiwać już przemyślanego procesu, który powinien objąć analitykę za pomocą narzędzi i/lub podstawowe metody badawcze takie jak np. ankiety czy analizy map cieplnych strony internetowej. Szala wysiłku znacząco przechyla się w stronę dokładnej analizy i uszytej na miarę strategii komunikacji.
  • co najmniej 25 000 zł (bez górnego limitu) weźmie agencja współpracująca z dużymi klientami. A im większy klient i więcej materiałów do zaprojektowania tym bliżej będzie do 50 000 zł i więcej. Duzi kontrahenci to również duża odpowiedzialność, dlatego każda decyzja wymaga dogłębnej analizy i skoordynowanych działań kilku specjalistów z różnych dziedzin (badania, analityka, strategia, user experience, grafika). W tym zakresie można oczekiwać zintensyfikowanych działań, które zmniejszają ryzyko niepowodzenia do minimum.

Kogo zatrudnić do stworzenia identyfikacji wizualnej? Ile budżetu przeznaczyć na stworzenie identyfikacji wizualnej?

Myślę, że odpowiedź na pytanie jak wybrać firmę do stworzenia identyfikacji wizualnej zależy od tego, kto ją zamawia. Im mniejsza firma, tym relatywnie mniejsze ryzyko zatrudnienia mniej profesjonalnego freelancera czy agencji reklamowej. I tutaj właśnie musisz odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania:

Jaki cel pomoże mi osiągnąć nowa identyfikacja wizualna? Co jeśli nowa identyfikacja nie będzie skrojona idealnie i nie pomoże osiągnąć strategicznych celów naszej firmie?

1. Identyfikacja wizualna dla małej firmy

W przypadku małej, początkującej firmy być może wystarczy współpraca z freelancerem czy początkującą agencją reklamową – w tym przypadku należy się przygotować na inwestycje w granicach 3000 – 10,000 zł.

2. Identyfikacja dla średniej firmy

Jeśli Twoja firma robi milionowe obroty rocznie i zatrudnia kilkudziesięciu pracowników, to warto zainwestować w profesjonalną identyfikację wizualną i przygotować się na koszt minimalny 10,000 zł za podstawową identyfikację wizualną.

3. Identyfikacja dla dużej firmy

W przypadku dużej firmy odpowiedzialność znacząco rośnie. Należy przeanalizować wszelkie pola eksploatacji identyfikacji wizualnej i jej wpływu na długoterminowe cele biznesowe. To wymaga zazwyczaj stworzenia większej ilości konceptów i projektów, a przede wszystkim pracy większej ilości specjalistów. Konsekwencje źle skrojonej identyfikacji wizualnej dla dużej firmy mogą być ogromne. W tym przypadku nie ma miejsca na półśrodki, więc należy przygotować się na koszt między 25 000 zł a 100 000 zł (choć tak naprawdę górnego limitu nie ma). Cena uzgadniana jest indywidualnie na podstawie wymagań projektu.

Jak powstaje identyfikacja wizualna?

Profesjonalna identyfikacja wizualna potrzebuje czasu. Różnie podchodzi się do samego procesu, ale w naszej agencji wygląda następująco:

  1. Research – zbieranie i analizowanie danych z narzędzi i badań. Podstawą działań jest również ustalenie wyraźnego celu biznesowego, w którym ma pomóc nowa identyfikacja wizualna. Zależnie od wymagań projektu przeprowadzamy pogłębione wywiady z właścicielami i pracownikami, analizujemy dane z Google Analytics, narzędzi SEO, platform reklamowych, analizujemy feedback od klientów czy przeprowadzamy ankiety. Wykonujemy również analizę konkurencji. Na tym etapie pozyskujemy i analizujemy dane, które stanowią podstawę do decyzji strategicznych.
  2. Strategia komunikacji – wnioski z pierwszego etapu, czyli „key insights” stanowią podstawę do tworzenia misji firmy, tonu głosu marki, stworzenia sloganów, określenie przewag i wypracowanie przekazu opartego na korzyściach ważnych dla odbiorców. Wynikiem zbudowanej strategii jest spójny przekaz, który pozwala pozycjonować się na rynku względem konkurentów. Przekaz taki ma za zadanie zbudować odpowiedni obraz firmy w oczach klientów i wyznacza kierunek dla wszelkich decyzji w kolejnym etapie.
  3. Tworzenie „mood boardu”– jest to zbiór wszelkich inspiracji z rynku polskiego i zagranicznego. Taka tablica inspiracji tworzy podstawę do rozmów o kierunku, w którym pójdzie design. Po ustaleniu kierunku z klientem, przechodzimy do tworzenia własnych koncepcji.
  4. Logotyp – szkicujemy eksplorując wszelkie możliwe kierunki. Wybrane koncepty realizujemy w programach graficznych i przedstawiamy klientom najlepsze z nich za pomocą wizualizacji na różnych materiałach. Po ewentualnych poprawkach i akceptacji przechodzimy do kolejnego etapu.
  5. Identyfikacja wizualna – pracujemy nad konceptem key visual (motywu przewodniego). Określamy wzory, kolory, typografię, ikonografię. Tworzymy prezentacje za pomocą wizualizacji na wybranych materiałach. Po akceptacji i poprawkach pozostaje praca nad eksportem plików gotowych do druku i na poszczególne media.
  6. Księga tożsamości i przekazanie plików – całość naszej pracy podsumowujemy w Księdze Tożsamości, czyli dokumencie który stanowi fundament do pracy nad jakąkolwiek późniejszą pracą wizualną. Księga tożsamości dba o spójność wizerunki marki.

Rozszerzony opis powstawania identyfikacji wizualnej opisaliśmy w artykule: jak powstaje identyfikacja wizualna? – zachęcamy do przeczytania. Jeśli chcesz przejsć na wyższy poziom identyfikacji wizualnej to zapraszamy do przejrzenia oferty identyfikacji wizualnej lub sprawdź nasze realizacje.

inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
Bezpłatnie zdiagnozuj swój marketing 💬
Wypełnij ankietę 📝