21/2/2024

Zakazane SEO. Czego unikać w pozycjonowaniu?

Dawid Stępień
21.2.2024
Spis treści

Jeśli Twoja działalność postawiła już pierwsze kroki w internecie to zapewne obiły Ci się o uszy hasła: pozycjonowanie i SEO.

Dziś powiemy sobie jakich rzeczy w pozycjonowaniu powinniśmy unikać, oraz jakie kary możemy dostać w przypadku ich stosowania. Wspomnimy także czym charakteryzuje się słabe pozycjonowanie.

Co to jest SEO?

SEO to skrót od search engine optimization (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych). W uproszczeniu, jest to odpowiednie przygotowanie Twojej witryny pod użytkownika oraz zdobycie zaufania Google, dzięki czemu w wynikach wyszukiwania będziesz wyświetlać się wysoko.

O weryfikację Twojej strony dbają rozbudowanie algorytmy Google (w tym artykule będę mówić na nie także roboty). W skrócie to one decydują o tym czy Twoja strona zostanie uznana za jakościowo dobrą i będzie lepiej wyświetlana użytkownikom.

Na szczęście nie musisz szukać po omacku sposobów na poprawę swojej witryny. Google dokładnie wskazuje obszary, które trzeba usprawniać (o tym więcej w dalszej części artykułu).

Napis Google z napisem SEO w środku

Jednak istnieją też „internetowi banici” którzy za wszelką cenę chcą opuścić „SEOwskie” reguły gry. Decydują się oni na oszukiwanie Google, czyli stosowanie technik tzw. black hat SEO.

Jeżeli ryzykują widoczność własnych witryn, niech próbują, ich strata.

Gorzej gdy taki „rewolucjonista” zajmuje się pozycjonowaniem cudzej strony. Lub gdy sami nieświadomie, postępujemy wbrew zasadą.

Kiepskie Pozycjonowanie

Złe pozycjonowanie charakteryzuje się kilkoma punktami.

  • Treści na naszej stronie są nietrafne (użytkownik jest rozczarowany, bo oczekiwał czegoś innego).
  • Nikt nie potrafi się połapać gdzie co jest, a sama strona wygląda jak forum dyskusyjne z 2003.
  • Podczas czasu ładowania strony jesteśmy w stanie obejrzeć cały blok reklamy na Polsacie, a roboty nie wiedzą co jest czym (lub nieświadomie zakazaliśmy im wiedzieć).
  • Witryny do nas linkujące są podejrzane i spamerskie.

W powyższych przypadka jesteśmy osobami nieskutecznymi, ale nie „oszustami”. Kiedy się nim stajemy?

Zakazane Techniki SEO

Zapamiętaj jedną rzecz. Black Hat SEO , wynika z postawienia robota ponad użytkownikiem. Oznacza to że skupiamy się głównie na algorytmie, który skanuje naszą stronę, a nie na naszych czytelnikach, klientach etc.

W żadnym przypadku, nie jest to prawidłowa kolejność (z całym szacunkiem dla robotów). Jakie są najczęściej stosowane techniki black hat SEO?

Nadmiar słów kluczowych

„Tania zaprawa, Najlepsza tania zaprawa. Przygotowaliśmy dla was tanią zaprawę. Jedyna taka tania zaprawa. Kliknij i sprawdź tanią zaprawę”.

Pisząc tekst tego typu staramy się przekonać robota Google że nasz tekst jest bardziej o taniej zaprawie, od tekstu konkurencji. Czy tak jest? Szczerze wątpię. Jest natomiast dziwny i nienaturalny.

„Najlepsza na rynku tania zaprawa, stworzona z myślą o niedzielnych majsterkowiczach. Sprawdzony produkt, obecny na rynku od 21 lat. Kliknij i poznaj szczegóły.”

Drugi tekst jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika. A algorytm i tak zrozumie że piszemy o taniej zaprawie.

Ukrywanie Słów Kluczowych

Istnieje praktyka polegająca na kamuflowaniu słów kluczowych.

Jak wygląda to w praktyce?

Biały tekst, na białym tle. Google bardzo dobrze radzi sobie z takimi oszustwami.

Tekst jest bezwartościowy dla użytkownika, jednak jak w poprzednim przypadku, liczymy że poprzez upchanie słów kluczowych na stronie algorytm wyświetli nas wyżej.

Dlatego postanowiliśmy go ukryć, poprzez użycie białej czcionki na białym tle. Czasami też można się spotkać z tworzeniem treści w rozmiarze tak małym, że są one niemożliwe do przeczytania.

Możemy być pewni że Google po jakimś czasie wyłapie nasze oszustwo i „nagrodzi” nas odpowiednią karą (o tym później).

Fałszywe przekierowania

Klient klika w link by wejść na stronę z męskim eleganckim obuwiem, a my kierujemy go na stronę z kapeluszami. Oczywiste oszustwo (lub pomyłka) zarówno na robocie jak i użytkowniku.

Linki muszą prowadzić tam gdzie obiecują. To samo tyczy się naszego menu na stronie. Klikając w kategorię kapelusze, musimy dostać się na stronę z kapeluszami.

Spamerskie linki

Spamowanie linkami w komentarzach do swojej strony, jest jedną z zakazanych technik SEO. Google bardzo łatwo radzi sobie z takim praktykami, a same linki posiadają najczęściej tagi „nofollow” (czyli nie przekazują wartości dla naszej witryny, które wpływają na pozycjonowanie). Metoda więc bardzo nieskuteczna, i nie wiadomo dlaczego przez niektórych dalej stosowana.

Spamerskie strony zapleczowe

Spamerskie strony zapleczowe to mini witryny które nie niosą żadnej wartości dla użytkownika (nie posiadają żadnych treści, lub treści są spamerskie i bezużyteczne). Ich jedynym celem jest linkowanie do naszej witryny.

Jest to metoda karalna oraz nieskuteczna, ponieważ strony takie w oczach Google nie są godne zaufania (a przez to linki z nich wychodzące nie będą miały dużego wpływu na nasze pozycjonowanie lub nawet pogorszą naszą sytuację).

Kopiowanie treści

Kopiując treści z innych stron, możemy dostać bana od Google. Jest to kiepskie z perspektywy prawnej, moralnej oraz SEO. Dużo lepiej jest napisać własny tekst, który może nie będzie arcydziełem ale będzie nasz.

Bezmyślne kopiowanie jest szkodliwe w praktycznie każdej branży. Aby sprawdzić czy ktoś nie kopiuje od nas, warto użyć narzędzia Copyscape.

Co złego może się stać, gdy walczysz z Google?

Istnieją dwa rodzaje kar jakie możemy dostać:

  • Kara Ręczna. Pracownik Google wchodzi na naszą stronę i nakłada na nią karę . Dowiadujemy się o niej w Google Search Console. Po wycofaniu się z naszych nieczystych zagrywek i zgłoszeniu naszych poprawek do Google, pozycja naszej witryny powinna wrócić do normy.
  • Kara Algorytmiczna. Niestety roboty nie są tak kulturalne jak ludzie, dlatego nie poinformują nas o nałożeniu kary w postaci filtra. W takim przypadku będziemy musieli doinformować się sami, poprzez analizę przyczyny naszych spadków wejść na stronę.

Co oznacza to w praktyce?

  • Zmniejszenie widoczności naszej witryny na poszczególne frazy (wyświetlamy się niżej w wyszukiwaniach).
  • Zmniejszenie autorytetu naszej witryny (Google nam nie ufa, dlatego nie wyświetla naszych stron).
  • Całkowite wykluczenie z wyników wyszukiwań. Game over dla naszego darmowego ruchu z wyszukiwarki.

Jak widzisz mandaty są dosyć spore (i nie zawsze wiemy że takowy dostaliśmy). Albo twój biznes będzie musiał wytrzymać jakiś czas na bezdechu, czyli bez darmowych klientów z wyszukiwarki (ban).

Albo założysz betonowe buty (nie mając świadomości o ich istnieniu), które ogromnie spowolnią rozwój twojej firmy (filtr).

Podsumowanie

Wymieniliśmy najczęściej spotykane praktyki black hat SEO. Zapamiętaj że zdecydowanie nie warto z nich korzystać ponieważ Google jest coraz sprawniejszy w ich znajdywaniu i karaniu. Przypomnijmy sobie jeszcze raz czego unikać.

  • Nie nadużywaj ilości fraz kluczowych.
  • Nie ukrywaj tekstu.
  • Linki mają prawdziwość, tam gdzie mówią że będą prowadzić.
  • Nie spamuj linkami do swojej witryny.
  • Nie korzystaj ze spamerskich (bezwartościowych) stron zapleczowych.
  • Nie kopiuj bezmyślnie treści z innych stron.

Możliwe jednak że zlecasz działania SEO komuś innemu. Jak rozpoznać czy osoba lub firma nie posługuje się zakazanymi technikami? Najlepiej zadać sobie 2 pytania.

  • Czy moje działania wpływają pozytywnie na zadowolenie użytkowników?
  • Czy staram się pomóc Google zrozumieć moje treści, czy też staram się wprowadzić go w błąd?
Techniki White hat SEO
Zasady white hat SEO czyli na czym powinny polegać nasze działania pozycjonerskie.

Najczęściej te 2 pytania wystarczą by ocenić nasze poczynania. Działania SEO powinny opierać się na tworzeniu wartości dla użytkowników, oraz umożliwienie zrozumienie tego przez Google (plus zdobywanie wartościowych linków). Jest to jednak temat na oddzielny artykuł.

Jeżeli nie masz ochoty lub czasu poświęcać wielu godzin na pozycjonowanie stron, zapraszamy do kontaktu. Zakazane techniki SEO są u nas zakazane 🙂

Zachęcamy cię również do przeczytania naszego artykułu na temat zasięgów płatnych i darmowych na Facebooku.

inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
Bezpłatnie zdiagnozuj swój marketing 💬
Wypełnij ankietę 📝