21/2/2024

Wirus, branża budowlana i online marketing?

Dawid Stępień
21.2.2024
Spis treści

W tym artykule dowiesz się jak jedna z wielu śląskich hurtowni budowlanych urosła do rozmiarów rekina lokalnego rynku. Pokażemy Ci co zrobiliśmy, aby nasz klient stał się rozpoznawalną firmą z prężnie działającym sklepem internetowym.

Ponadto, w drugiej części tekstu radzimy jakie kroki powinny podjąć przedsiębiorstwa działające w branży budowlanej w czasach ogarniętych epidemią.

Układanie klocków od nowa

Kiedy zaczynaliśmy naszą przygodę z hurtownią budowlaną Mal-Drew nasz zadanie wydawało się względnie proste. Mieliśmy sprawić aby mały sklep z materiałami budowlanymi zaistniał w Internecie i wyróżnił się na lokalnym rynku. Jednak przyjęte zlecenie okazało się bardziej złożone, a nasza poprzeczka została postawiona niezwykle wysoko. Lubimy wyzwania, więc dało nam dodatkowego kopa. Powiedzieliśmy sobie “challenge accepted” i ruszyliśmy do pracy.

Możesz pomyśleć, przesadzacie. Przecież wystarczy stworzyć stronę www, parę dobrych grafik z chwytliwymi hasłami i sypnąć kilka groszy na reklamy. W czym problem?

Musimy Cię zmartwić, z takim podejściem niewiele się wskóra. Przyjęcie odpowiedniej i skutecznej strategii jest bardziej skomplikowanym zadaniem.

Zbudowanie solidnych fundamentów

Zaczęliśmy od bardzo dogłębnego analizowania odbiorców firmy i jej konkurencji, a ta okazała się całkiem spora. Na przeciw nam stanęły nie tylko inne lokalne hurtownie, ale także potężne markety budowlane z zapleczem tysięcy sklepów, latami doświadczenia i milionowymi budżetami. Z drugiej strony mieliśmy różnorakich klientów, których musieliśmy poznać, aby wiedzieć w jaki sposób się z nimi komunikować.

Wyszliśmy z założenia, że jeśli mamy cokolwiek zdziałać to musimy się wyróżnić! Zaczęliśmy od zbadania grupy odbiorców firmy. Nasze analizy pokazały, że są to głównie mężczyźni w wieku ok. 30-45 zainteresowani budową i remontami. Wielu z nich jest właścicielami lub pracownikami różnej wielkości firm budowlanych. To do nich głównie jest kierowany przekaz.

Przy tym, nie zapomnieliśmy też o niedzielnych majsterkowiczach lub majsterkowiczkach, którzy pragną odświeżyć swoje cztery ściany. W tym celu stworzyliśmy przemyślane kampanie reklamowe, które nie przepalają budżetu.

Dzięki tej wiedzy mogliśmy zbudować odpowiedni przekaz, dopasowany do zainteresowanych hurtownią osób. Postanowiliśmy również zmienić trochę przykurzony wizerunek firmy, a techniczną komunikację z klientem zamienić na bardziej lekką, lecz w dalszym ciągu profesjonalną.

W tym celu odświeżyliśmy identyfikację wizualną i stworzyliśmy Malka. To postać na pozór zwyczajna i przeciętna, jednak posiadająca ogromną wiedzę dot. budownictwa i aparycję, która od razu budzi sympatię.

Malek jest nie tylko maskotką firmy, ale także pełnoprawnym doradcą. Stworzyliśmy go po to, aby marka nabrała ludzkiego charakteru i zaczęła się wyróżniać na tle podobnych hurtowni.

Bohater firmy Mal-drew – Malek.
Bohater firmy - Malek

Witrynę www zaplanowaliśmy w ten sposób, aby była przejrzysta, czytelna i łatwa w obsłudze. Zadbaliśmy o efektywną stronę produktową, w taki sposób, aby zachęcała do zakupu. Wprowadziliśmy także czat umożliwiający szybki kontakt ze specjalistami firmy.

Udoskonaliliśmy firmowy blog i połączyliśmy go ze sklepem. Dzięki temu zabiegowi zaczął on dostarczać nie tylko fachową wiedzę, ale również wpłynął na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach oraz umożliwił wyświetlanie nawiązujących do artykułu produktów.

Rozszerzanie rozpoznawalności firmy

Nowy wizerunek firmy trafił w gusta klientów i jest stale przez nas umacniany w kanałach takich jak: nowy sklep internetowy, blog, facebook, remarketing, pozycjonowanie, Google Ads oraz reklama w radiu. Stale wzrastające dochody firmy są najlepszym przykładem efektywności naszych działań.

Wykresy przedstawiające najlepiej konwertujące grupy oraz wzrost nowych użytkowników na stronie.
Wykresy przedstawiające najlepiej konwertujące grupy oraz wzrost nowych użytkowników na stronie

W trakcie budowania większej rozpoznawalności firmy na przeciw nam stanął problem ze stereotypowym myśleniem o branży budowlanej.

Wśród wielu osób zakorzenił się pogląd, że firmy z tego segmentu to ludzie, na których trzeba uważać. W sieci krąży wiele żartów, filmów i memów dot. różnych śmiesznych, a czasem budzących politowanie sytuacji z życia budowlańców.

Postanowiliśmy przekuć tą wadę w zaletę i postawiliśmy na lekki, ale profesjonalny kontakt z klientem. Serwujemy zróżnicowany content od zabawnych komiksów po specjalistyczne porady.

Dzięki temu Facebook’owy fanpage Mal-Drew’u nie ma milionów pustych polubień, lecz zrzesza stale zwiększającą się liczbę zaangażowanych fanów. Takie podejście pozwoliło na znaczne zwiększenie współczynnika konwersji z tego kanału.

Post Mal-drew z komiksem
Post z komiksem

Wykres przedstawiający wzrastającą liczbę zaangażowanych fanów na Facebook’u.
Stale wzrastająca liczba fanów na Facebooku

Do tego dołączyliśmy realizacje filmowe pokazujące zastosowanie różnych produktów, a także technik budowlanych w praktyce. Kręcone przez nas video możecie zobaczyć na kanale Mal-Drew na Youtube. Wspólnie z Mal-Drewem podejmowaliśmy się również prowadzenia kampanii we współpracy z topowymi producentami na rynku budowlanym. Organizowaliśmy także akcje, które wspierają rozwój sportu i lokalny patriotyzm. W ostatnim czasie wspieraliśmy charytatywnie medyków, o czym więcej w kolejnych akapitach.

Lokalny lider

Na przestrzeni kilku lat kompleksowo zajmowaliśmy się (i dalej się zajmujemy!) tworzeniem i koordynacją marketingu w Mal-Drewie. Stworzyliśmy strategię komunikacji, identyfikację wizualną oraz prowadziliśmy działania marketingowe wykorzystując pozycjonowanie, social media oraz płatną reklamę w Facebook i Google Ads.

W działaniach marketingowych pomaga nam wypracowana przez lata bardzo dobra relacja z osobami zarządzającymi Mal-Drewem. Ich otwarty umysł na nowe pomysły i smykałka do biznesu mają niebagatelny wpływ na sukces wielu kampanii reklamowych.

Obecnie firma Mal-Drew wyróżnia się na rynku – jest czołową hurtownią budowlaną w Gliwicach z prężnie rozwijającym się sklepem internetowym. Tak, już teraz możemy odpukać sukces. Wyniki finansowe firmy i jej rozpoznawalność na rynku są tego najlepszym potwierdzeniem.

Jednak w żadnym razie nie myślimy, że to koniec! Przed nami stoją kolejne wyzwania i zadania do wykonania.

Online marketing w branży budowlanej podczas epidemii

Epidemia, zastój, brak pracy i najgorsze scenariusze…

Jednak nasze doświadczenie z hurtownią budowlaną Mal-drew pokazuje, że wcale nie musi być tak źle jak się wydaje. Ponadto, w dobie epidemii działania online’owe w tej dziedzinie nabierają całkiem innego znaczenia.

Obecnie wielu firmom zostaje narzucone korzystanie z zamówień online. Internetowi sceptycy zobaczą, że nie jest to takie trudne.

Jesteśmy zdania, że sytuacja z koronawirusem znacząco przyspieszy naturalny trend przechodzenia z offline do online i nawet branże, które w Internecie radzą sobie średnio (czyli np. “budowlanka”) zaobserwują znaczące przyrosty w tym kanale sprzedaży.

Uważamy, że firmy które właśnie na tym się teraz skupią, a przy tym zaskoczą klienta dobrą obsługą, oraz udowodnią mu, że „to już jest dobry czas na kupowanie materiałów budowlanych online”, mogą na tym sporo ugrać. Tym samym budując sobie dobrą pozycję w wyścigu o internetowego klienta, który będzie coraz istotniejszy.

Co zatem zrobić aby wykorzystać tę szansę?

Naszym zdaniem należy inwestować m.in. w:

  • optymalizowanie działań SEO,
  • tworzenie dobrej jakości contentu,
  • odpowiednio prowadzoną komunikację w Social Mediach,
  • kampanie Facebook i Google Ads.

Do tego przydałaby się jeszcze dobra obsługa online’owego klienta. Jest to istotne ze względu na specyfikę branży budowlanej. Potencjalny klient musi odczuć, że może skorzystać z eksperckiej wiedzy i nie musi czekać “wieczność” na odpowiedź.

Ponadto same zakupy wiążą się z wysoką wartością koszyka, a to często powoduje, że ludzie mają dużo wątpliwości, wahają się i mogą odwlekać zakup lub całkowicie z niego zrezygnować.

Ważną kwestią jest również stosowanie odpowiednich zasad BHP. Klienci muszą wiedzieć, że firma robi wszystko, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa. Dodatkowo w ostatnim czasie jeszcze większego znaczenia nabrały działania charytatywne, które bardzo dobrze wpływają na wizerunek firmy.

Rzuć okiem na akcję, którą przeprowadziliśmy dla Mal-Drewu. Wspólnie udało nam się wesprzeć lokalnych medyków. działa pozytywnie na wizerunek firmy. W tym przypadku była to również dodatkowa zachęta do zrobienia zakupów online.

Post na Facebooku przedstawiający akcję charytatywną przeprowadzoną przez Mal-drew
Akcja charytatywna przeprowadzona przez Mal-Drew

Umiejętnie prowadzone działania marketingowe oraz obsługa klienta to kluczowe aspekty w walce o zdobycie internetowego klienta. Akcje charytatywne i dbałość o przestrzeganie zasad BHP dodatkowo będą pozytywnie wpływać na wizerunek firmy. Organizacje, które to dobrze rozegrają staną na zwycięskim podium.

Jeśli potrzebujesz pomocy w działaniach marketingowych i chcesz podobnie jak Mal-Drew przeistoczyć się w rekina rynku to zapraszamy do współpracy.

inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
inne wpisy ⭑
Bezpłatnie zdiagnozuj swój marketing 💬
Wypełnij ankietę 📝