menu
cofnij

Zasięg płatny czy organiczny?

Nie od dziś wiadomo, że Facebook dawno przestał być „tylko” medium społecznościowym. Już od paru dobrych lat, wzorem innego giganta z doliny krzemowej, udostępnia możliwość wykorzystania swojej platformy do płatnego promowania swojej działalności.

Czy prowadząc firmę możesz się skutecznie reklamować na FB i nie wydać przy tym ani grosza? W tym artykule nie tylko odpowiem na to pytanie, ale również w krótki sposób powiem, jak zacząć przygodę z reklamami na Facebooku.

Spis treści:

  1. 1. Pay or not to pay? That is a question!
  2. 2. Reklama dźwignią handlu
  3. 3. FB = znajdź i przyciągnij klientów
  4. 4. Jak zacząć się reklamować?
  5. 5. Jak często publikować posty?
  6. 6. Sztuczna siła marki
  7. 7. Reasumując

Pay or not to pay? That is a question!

Warto zaznaczyć już na początku, że tworzone przez Ciebie treści nie wyświetlą się wszystkim osobom, do których chcesz trafić.  Szacuje się, że Twoje posty dotrą to ok. 20% Twoich fanów. Zależy to m.in. od wartości Twoich treści, czasu publikacji czy zaangażowania.

Niestety zasięg organiczny stale spada. Co ciekawe, wraz ze wzrostem liczby Twoich fanów Twój zasięg wcale nie musi się zwiększyć.

Dzieje się tak m.in. za sprawą „cięcia zasięgów” przez algorytm Facebooka oraz z powodu coraz większej ilości treści pojawiających się codziennie na tej platformie. Co więcej, za sprawą epidemii COVID-19 ten proces tylko przyspieszył, a wiele firm zauważyło, że bez działalności w Internecie z ich biznesem może być krucho.

Dlatego samo publikowanie postów i udzielanie się w różnych miejscach na Facebooku może nie być wystarczające. W dłuższej perspektywie takie działanie nie powiększy znacząco naszego pola manewru i w rezultacie może ograniczyć nasze dojście do potencjalnych klientów.

płatny vs bezpłatny zasięg
Porównanie zasięgu i wyświetleń bezpłatnych oraz płatnych jednego z naszych klientów.

W dużym skrócie, jest coraz ciaśniej, a do odbiorcy dociera bardziej wyselekcjonowany materiał, który z większym prawdopodobieństwem go zainteresuje.

Wcale nie oznacza to, że odtąd za każde działanie na Facebooku należy płacić. Uważam, że śmiało można łączyć płatne i darmowe możliwości na powiększenie zasięgu naszych treści. Niemniej dobrze skonstruowane i opłacone reklamy mają na tym polu o wiele większe możliwości.

Jestem zdania, że możesz bawić się w czysto organiczne prowadzenie fanpage’a. Lecz jeśli chcesz poważnie rozwijać się w tym kanale, to powinieneś/aś rozważyć zagospodarowanie pewnej puli pieniędzy na sensowne reklamy.

Reklama dźwignią handlu

Tak jak technologie czy moda, tak też formy reklamy zmieniają się w perspektywie czasu i przybierają innych charakter. Kiedyś papierowa gazeta czy ulotki, dziś promocja za pomocą narzędzi cyfrowych.

To naturalny rozwój i zapewne każdy przedsiębiorca wie, że bez skutecznego informowania klientów o swoich produktach czy usługach, biznes nie będzie się rozwijał. Facebook jest dobrą platformą do poszukiwania nowych odbiorców.

W dodatku narzędzia jakie oferuje są stale ulepszane i pozwalają na precyzyjne dojście do interesujących nas osób. Dzięki temu możesz nie tylko zbudować rozpoznawalność swojej marki, ale przede wszystkim liczyć na zwiększenie sprzedaży.

Współczesne banery reklamowe.

FB = znajdź i przyciągnij klientów

Niektórzy marketingowcy twierdzą, że na Facebooku to produkt szuka klienta, natomiast w wyszukiwarce Google jest na odwrót. Jestem skłonny zgodzić się z tym twierdzeniem. Co zatem zrobić, aby nasza oferta dotarła do potencjonalnych klientów? Czy wystarczy po prostu założyć konto na FB, a cała reszta zrobi się sama?

Niestety to byłoby zbyt piękne. Jeśli chcemy być zauważeni przez użytkowników platformy to musimy poświęcić na to trochę więcej pracy. Podstawowymi sprawami są odpowiednio skonfigurowane konto i zbudowany fanpage’u.

Niezbędnym jest również cykliczne publikowanie ciekawych treści, które nie tylko opowiedzą o tym czym się zajmujemy, ale także wyróżnią się na tle wielu innych postów oglądanych przez potencjalnych klientów. Do tego warto zaangażować się we wszelakie dyskusje dot. naszej branży oraz dołączyć do grup zainteresowań z naszej dziedziny.

Jak zacząć się reklamować?

Aby zacząć zabawę z reklamami na Facebooku musisz utworzyć menedżera firmy, który nie tylko pozwoli skutecznie promować firmę, ale również umożliwi dostęp do wielu przydatnych funkcji. Następnie należy podłączyć piksel Facebooka (czyli fragment kodu) do Twojej witryny. To umożliwi Ci śledzenie zachowania klienta na stronie.

Kolejnym krokiem jest stworzenie konkretnych kampanii w menedżerze reklam. Na etapie ich tworzenia musisz określić cel kampanii, odpowiednio dobrać budżet, odbiorców, czas wyświetlania i kreację reklamową, która ma pokazywać się odbiorcom.

Możesz też skorzystać z opcji promowania pojedynczych postów wprost z fanpage’a. Samą reklamę w taki sposób tworzy się znacznie szybciej, lecz do dyspozycji dostajesz znacznie mniej funkcji.

Na szczęście nie musisz posiadać tysięcy fanów strony, aby dotrzeć do klientów. Facebook pozwala dojść z przekazem do osób niekoniecznie znających już naszą markę.

Jak często publikować posty?

Nie raz zetknąłem się z opiniami guru social media, że publikować posty należy tak często jak się tylko da. Główną przeszkodą jaką tu widzę jest czas. Niewielkie jedno lub kilkuosobowe firmy zwyczajnie nie mogą sobie pozwolić na ciągłe siedzenie przed monitorem, wymyślaniem nowych postów i ślęczeniem nad social media.

Jedną z opcji jest zatrudnienie specjalisty bądź zlecenie tych zadań agencji. W innym przypadku zalecałbym publikowanie postów tak często jak możemy, ale z uwzględnieniem możliwości czasowych.

Ważne, aby prezentowane przez nas treści przyciągały odbiorcę. Kolejny mem z kotem może i jest zabawny, ale w mały sposób będzie przyczyniał się do wzrostu sprzedaży.

Facebook wymaga Twojego czasu, a nawet pieniędzy.

Sztuczna siła marki

Naturalnym jest, że posiadając fanpage chcesz mieć jak najwięcej fanów. Można wyjść z założenia, że im więcej fanów tym większa będzie sprzedaż.

Z tego względu możesz pokusić się o szybkie zwiększenie tej liczby. W sieci można znaleźć sporo ofert od osób, które oferują błyskawiczne powiększenie like’ujących Cię osób. Niestety, nie tędy droga.

Może licznik na Twoim fanpage’u będzie świrował, za to jestem pewien, że ilość sprzedaży praktycznie się nie zmieni. Stanie się tak dlatego, że kupione polubienia pochodzą tak naprawdę z różnych dziwnych i sztucznych kont.

Dodatkowo w żaden sposób nie przełoży się to na zwiększenie zaangażowania pod Twoimi postami. Co więcej Facebook może obciąć Twoje zasięgi i obniżyć jakość Twoich reklam. Więc będzie to strzał w kolano.

Moja rada jest taka, że lepiej poświęcić te fundusze na skonstruowanie sensownych i ciekawych treści, które mogą przyciągnąć nowe osoby.

Reasumując

Nie łudź się, że Facebook jest całkowicie bezpłatny. Możesz zacząć świetnie sprzedawać swoje produkty lub usługi, ale musisz w to zainwestować trochę czasu i pieniędzy. Na szczęście nie ma się co załamywać!

Warto zrozumieć, że FB jest po prostu kolejnym sposobem na wypromowanie swojej firmy. W dodatku to platforma, która udostępnia narzędzia pozwalające w dokładny sposób trafić w interesujące Cię osoby.

Pamiętaj nie musisz płacić za wszystko, np. publikowanie postów czy możliwość kontaktu z klientami jest całkowicie darmowa. Natomiast płatne reklamy pozwolą Ci nie tylko zbudować rozpoznawalność marki, ale również przyczynią się do powiększenia zysków.

Jeśli czujesz, że temat reklam i ogarnianie Facebooka Cię przytłacza, to zapraszam do kontaktu z nami. Jestem pewien, że damy radę Ci pomóc i osiągnąć wyższy poziom Twoich social media.

Kontakt z nami: 516 147 796, kontakt@fallowdeer.pl

Inne posty