21/2/2024

Kategorie w Sklepie Internetowym (twoja przyszła maszynka do robienia pieniędzy!)

Bezpłatnie zdiagnozuj swój marketing

… i otrzymuj od nas wskazówki, które poprowadzą cię w marketingowym lesie

Wypełnij ankietę
Autor postu
Dawid Stępień
21.2.2024

Tytuł wpisu jest dosyć odważny, jednak jest on 100% prawdą.

Dobrze zoptymalizowana strona kategorii stanie się twoim handlowcem pracującym 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Jak to działa?

Kluczem do sukcesu jest odpowiednia optymalizacja pod kątem wyszukiwarki. Pamiętaj że działania SEO można podzielić na te, które mają wpływ na cała stronę (optymalizacja czasu ładowania, podnoszenie autorytetu witryny, sposób napisania kodu i wiele więcej) oraz na te bardziej punktowe, skupiającej się na konkretnej podstronie (treści, meta title i descriptions, struktura nagłówków itp).

W pierwszym przypadku poprawiamy „statystyki” dla wszystkich podstron, a w kolejnym konkretnej podstrony. Dzisiaj skupimy się na 2 przypadku, precyzyjnie mówiąc podstronach kategorii. Ale zanim do tego przejdziemy…

Twoje działania mogą nie przynieść efektów

Bądź świadomy że w Twoim sklepie internetowym może występować jakiś krytyczny błąd, przez którego twoje wszystkie działania mogą nie przynosić praktycznie żadnych efektów (zablokowana lub utrudniona indeksacja, czas ładowania strony liczony w pokoleniach, stosowanie zakazanych technik powodujących kary, fatalna architektura informacji i wiele więcej).

Bez pewnych podstaw w technicznym SEO oraz wykryciu błędów przy pomocy audytu twoja strona może po prostu „nie rankować”. No dobrze ale przejdźmy do konkretów.

168000% Roczny Zwroty z Inwestycji!?

Żeby nie być gołosłownym przedstawię Ci teraz jednego z handlowców naszego klienta, czyli jedną ze stron kategorii. Zainwestowaliśmy w niego 40zł (tyle kosztował by mniej więcej dobry opis kategorii tej długości, my jednak wykonaliśmy go sami). Rocznie przynosi nam około 67 tysięcy złotych przychodu. Jak to możliwe?

Handlowcowi udaje się sprowadzić do sklepu około tysiąc wejść na stronę miesięcznie.

Dane z Google Search Console
Dane z Google Search Console

Konwersja na tym sklepie wynosi około 2% (czyli 2% wejść kończy się zakupem), a średnia wartość zamówienia wynosi 280 zł.

Teraz chwytamy wszyscy za kalkulatory i mnożymy 1000×0,02 (współczynnik konwersji). Otrzymany wynik (20) mnożymy przez ilość miesięcy i otrzymujemy 240. Teraz przez średnią wartość zamówienia (280) i wychodzi nam 67 200 zł.

Przy zainwestowaniu 40 zł zwrot z inwestycji 168000%. Jest to oczywiście pewne uproszczenie ponieważ jak już wspominałem na pozycję naszej strony wpływają jeszcze inne czynniki. Dodatkowo prowadzimy bardzo szerokie działania marketingowe co z pewnością ma także spory wpływ na ostateczny wynik.

Jednak skok pozycji i ruchu zaobserwowaliśmy po optymalizacji tej podstrony.

Wykres przedstawiający czas od momentu optymalizacji podstrony
Czerwoną kropką zaznaczyliśmy moment optymalizacji podstrony

Trzeba tu zaznaczyć że w Google nic nie jest dane na zawsze. Raz będziesz świętować i otwierać najdroższe 200 letnie wino, a jakiś czas później będziesz się zastanawiać „co poszło nie tak”. Takie to ciężkie życie z algorytmami.

Jednak dzięki odpowiedniej optymalizacji długofalowy trend będzie rosnący (mimo chwilowych lub nawet sezonowych wahania na pozycjach). Przejdźmy jednak do naszej części poradnikowej.

Jak zoptymalizować kategorię w sklepie internetowym?

Przypomnę jeszcze raz. Pomijamy tu inne czynniki typu autorytet domeny, stan w indeksie, kary od Google itp, czyli ogólny całościowy stan witryny. Pominę także temat backlinków (innych linkujacych domen). Jest to inny bardzo szeroki temat.

Teraz po kolei wymienię najważniejsze rzeczy do zoptymalizowania.

Meta i Title Descriptions

Meta i title descriptions to tytuł i opis strony wyświetlający się w Google.

Przykładowy title description i meta description
Na niebiesko title descriptions. Na szaro meta descriptions.

O odpowiedni prezencji naszych podstron w Serpach (wynikach wyszukiwania) można stworzyć obszerny artykuł. Na tym etapie zapamiętaj że Title powinno być jak najbardziej informacyjne. Descriptions natomiast powinno być informacyjne, zachęcające do wejścia oraz posiadające w sobie frazę kluczową.

Dodatkowo dobrą praktyką jest umieszczenie emoji (z umiarem oczywiście!).

Optymalizacja pod tym kątem jest ważna ponieważ zwiększa nasz CTR (współczynnik klikalności, czyli jaki % osób klika w nasz wynik).

Opis kategorii. 7 Praktycznych Porad.

Przechodzimy do najważniejszej kwestii optymalizacji podstrony kategorii. Przedstawię ci 7 zasad dobrego tekstu na tego typu podstronach. Jeżeli je spełnisz, twój opis będzie bliski ideału.

Monitor z rosnącym ruchem organicznym

1️. Musi mieć sens

Czasy pisania koślawych zdań wypchanymi słowami kluczowymi mamy już dawno za sobą. W 2020 opis musi nieść za sobą jakąś wartość. Przykładowo streszczać asortyment, opisywać korzyści, dostarczać przydatnych informacji, informować o marce.

2. Powinien być dłuższy od konkurencji

Przed napisaniem lub zleceniem tekstu zawsze dowiedz się, jaką długość mają opisy konkurencji, wpisując w Google frazę na którą chcesz się wyświetlać i sprawdzając liczbę znaków opisów (poprzez edytor tekstu lub specjalną przeznaczoną do liczenia znaków stronę).

Twój tekst powinien być co najmniej tak samo długi jak średnia z pierwszych 3 pozycji (a najlepiej dłuższy). Google uwielbia obszerne treści i chętnie je promuje poprzez wyższe pozycje. Większa ilość słów, to także większa ilość fraz kluczowych. Pamiętaj jednak, by zachować przy tym  naturalność tekstu i sztucznie go nie wydłużać.

3. Musi być odpowiednio sformatowany

Jest to podstawa każdego tekstu SEO oraz tekstu w Internecie. Odpowiednia hierarchia nagłówków, pogrubienia, krótkie akapity, listy – wszystko to wpływa pozytywnie na odbieranie naszego tekstu przez Google i użytkowników. Nie ma nic gorszego od wielkiej, nieprzerwanej ściany tekstu.

4. Powinien być odpowiednio umiejscowiony

W tej kwestii należy wypracować kompromis pomiędzy SEO a UX (doświadczeniem użytkownika na stronie).
Z perspektywy pozycjonowania lepiej by opis był nad produktami (im wyżej treść, tym w oczach Google jest ona ważniejsza).

Jednak z perspektywy funkcjonalności strony, długi tekst pojawiający się zamiast produktów może wyglądać nieco dziwnie. Osobiście polecamy umiejscowienie 2-5 zdań na samej górze, natomiast resztę opisu na dole. Następnie trzeba trzymać się ustalonego kompromisu.

5. Powinien linkować do innych podstron

Dlaczego linkowanie wewnętrzne jest ważne z pewnością jeszcze kiedyś napiszemy. Na razie zapamiętaj, że poprawia ono indeksowanie strony (Google widzi Twoje podstrony, więc je wyświetla), przekazuje autorytet podstrony oraz jest pomocne dla użytkowników.

Jeżeli w opisie wspominasz o innych produktach, kategoriach lub wpisach na blogu na Twojej stronie, to warto do nich podlinkować, zachowując oczywiście umiar w ilości.

6. Nie powinien występować na stronach paginacji

Jeżeli posiadasz wiele produktów, zapewne możesz swobodnie przechodzić na kolejne podstrony kategorii (1 jest domyślna, potem jest 2, 3 itp). Dobrą praktyką jest umiejscowienie opisu wyłącznie na pierwszej, domyślnej podstronie. Unikniemy w ten sposób kopiowania treści wewnątrz serwisu, a kopiowanie to obniża pozycję oraz utrudnia indeksowanie.

7. Musi być oryginalny

Kopiowanie opisów z innych podstron nie da nam praktycznie żadnych efektów. Google rozpoznaj „kto był pierwszy” i właśnie ta pierwotna podstrona dostanie wszystkie „punkty”. Oryginalny tekst z pewnością zostanie doceniony.

Odpowiednie Linkowanie Wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to bardzo często niewykorzystany potencjał. Zasad działania jest prosta. Silna strona A linkuje do słabszej strony B i przekazuje jej część swojej „mocy”.

Co wpływa na siłę podstrony? Powinniśmy skupić się na 2 głównych parametrach.

a) Ilość i jakość backlinków prowadzących do tej podstrony.
b) Podlinkowanie wewnętrzne przez inne podstrony.
c) Ilość ruchu organicznego.

Właśnie przez te 3 parametry powinniśmy analizować potencjalne strony, z których wart podlinkować do naszej strony kategorii (i nie tylko).

Dodatkowo warto by anchor (słowo, z którego linkujemy) było naszą frazą kluczową (na którą pozycjonujemy kategorie).

Przyjazny adresy url

Adres url powinien być:
a) Krótki
b) Informacyjny
c) Z frazą kluczową

Warto zwrócić na to szczególną uwagę przy tworzeniu sklepu. Jeżeli twoje kategorie już posiadają nieprzyjazne adresy url, to warto zastanowić się nad ich zmianą (trzeba jednak odpowiednio do tego podejść, w przeciwnym wypadku narobimy sobie kłopotów).

Jeżeli jednak twoja struktura adresów nie jest tragiczna (czyli nie jest to długi zbiór losowych znaków) radziłbym jej nie ruszać, szczególnie przy sklepie, który generuje już całkiem sporo ruchu. Dlaczego tak uważam? Jest to temat na osobny wpis. Streszczając chodzi o dużą ilość koniecznych przekierowań co obciążą stronę oraz może spowodować tymczasowe spadki.

Podczas jakiejkolwiek migracji SEO istanieje szansa że coś pójdzie nie tak. Odkręcanie tego będzie dosyć trudne.

Dobrej jakości i szeroki wybór produktów

Nie jest to związane z pracą pozycjonera ale może mieć kluczowy (lub dyskwalifikujący) wpływ. Jeżeli nasze produkty są beznadziejne a dodatkowo ceny nie są ani trochę konkurencyjne, to klienci mogą od razu ją opuszczać oraz nie wchodzić z nią w interakcje.

A jak wiadomo celem Google jest dostarczenie użytkownikowi jak najbardziej trafnych i jak najlepszych wyników.

To samo tyczy się szerokości naszego asortymentu.

Jak widzisz praca nad optymalizacją stron to czasochłonny proces. W naszej firmie staramy się jak najlepiej optymalizować ten proces.

Dzięki odpowiedniej analizie, wiemy gdzie najlepiej skierować nasze działania oraz z jaką siłą. Wszystko wspomaga proces sprawnego zlecania, komunikacji oraz przejrzyste arkusze kalkulacyjne. Sprawia to że jesteśmy w stanie przygotować długofalową strategię dla kategorii (i strategii SEO jako toko).

Mamy nadzieję że artykuł był dla ciebie pomocny. Jeżeli chciałbyś zlecić pozycjonowanie swojego sklepu to zachęcamy cię do kontaktu.

Sposób naszego działania jest bardzo transparentny, i przed podjęciem współpracy wprost powiemy ci jakie działania podejmiemy, dlaczego i ile godzin mniej więcej to zajmie.

Jeżeli jesteś zainteresowany poprawieniem widoczności twojego sklepu internetowego w Google, lub szeroko pojętą obsługą marketingu, to zachęcamy Cię do kontaktu.

Przenosimy Polskie firmy na wyższy poziom marketingu!